הלכה ליום רביעי ח' חשון תש"פ 6 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אלברט ברדה ז"ל

סבא רבא
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

דביר ברדה

המשך דין נטילת תרופות בשבת

בשבוע שעבר, ביארנו באופן כללי, כי גזרו חכמים, שאסור לקחת בשבת שום תרופה, מכיון שיש לחוש שמרוב הבהלה שיש לאדם כאשר קרובו חולה, יבאו לעבור על מלאכות האסורות מן התורה לרפואתו, כגון שחיקת הסממנים (טחינת תרופות) להכנת התרופה עבורו. וביארנו שלא גזרו כן רבותינו אלא בחולה שהוא מתהלך כבריא, ואינו חולה בכל גופו, אבל אם חלה כל כך עד שכל גופו דואב, או שהוא נאלץ לשכב במיטה, מותר לו לקחת תרופות, כי לא העמידו רבותינו דבריהם במקרה כזה.

אנטיביוטיקה - תרופות הורמונליות
אולם ישנו אופן המצוי מאד, שבמקרים רבים מותר ליטול בשבת תרופות. והוא באופן שהחולה החל כבר בנטילת התרופה עוד לפני השבת, ואילו ימנע מנטילת התרופה בשבת יבא לידי צער גדול, כגון אדם הנוטל תרופה אנטיביוטית, שהדרך היא לנוטלה במשך כמה ימים רצופים, ובהפסקת נטילת התרופה יגרם נזק בצורת הטיפול בחולה. באופן כזה, הסכמת רוב הפוסקים שיש להקל בנטילת התרופה אף בשבת. מפני שיש כמה סברות להקל בזה. וכן כתב כבר לפני כמאה וחמישים שנה הגאון רבי שלמה קלוגר, שיש מקום לומר שכאשר החולה התחיל כבר בנטילת התרופה לפני שבת, מן הסתם אין לחשוש שיבוא להכין את התרופה בשבת, שהרי באופן כזה מן הסתם הוא כבר הכין לעצמו את התרופות לפני כן, ועל כן באופן כזה אין להחמיר.

ועוד יש טעם להקל בזה, שהרי בזמנינו אין חשש כל כך בשחיקת סממנים להכנת תרופות, שהרי אין אנו מורגלים בזה כמעט בכלל, ולכן, אף על פי שכלל גדול בידינו שגם במקום שלא שייך טעם הגזירה של חכמינו עדיין הגזירה בעינה עומדת, מכל מקום במקום צער גדול, וכגון בנטילת אנטיביוטיקה יש להקל אף ביום השבת. והוא הדין בתרופות הורמונאליות, שבמניעת נטילת התרופה בשבת עלול להגרם נזק וצער גדול, ולכן אין להמנע מנטילת תרופות כאלה, כל שהחלו בנטילתן לפני יום השבת.

ולסיכום: תרופה שהתחילו לקחתה עוד לפני יום השבת, וההמנעות מנטילת התרופה בשבת עלולה לגרום לצער גדול עבור החולה, מותר להמשיך בנטילת התרופה ביום השבת. ולכן, מותר להמשיך בשבת בנטילת אנטיביוטיקה או תרופות הורמונליות, שהרי דרך הטיפול בתרופות אלו היא על ידי נטילתן במשך מספר ימים ללא הפסקה. ובהמשך הדברים נבאר עוד פרטי דינים בזה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה