הלכה ליום רביעי י"ג אלול תש"פ 2 בספטמבר 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

הרב חיים ששון בן מרגלית הי״ו

ולהצלחת כל המשפחה הי״ו

הוקדש על ידי

המשפחה

נמכרתי לעבד ולא כבשה אותי אלא תאוותי

אמרו במדרש (שוחר טוב), אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל, בני! עשו תשובה כל עוד שערי תפילה פתוחים! שאני בעולם הזה, אני נוטל שוחד (כביכול, ניתן לרצות את ה' יתברך), שנאמר "שוחד מחיק רשעים יקח". אבל משאני יושב בדין בעולם הבא, איני נוטל שוחד, שנאמר "אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד".

אמר רבי אליעזר, "שוב יום אחד לפני מיתתך", כלומר, על כל אדם לחזור בתשובה יום אחד לפני מותו, בכדי שיגיע נקי וזך לפני הקדוש ברוך הוא, וינצל מדינה של גהינם.

אמרו לו תלמידיו של רבי אליעזר, וכי יודע אדם באיזה יום ימות? אמר להם, כל שכן! ישוב היום שמא ימות מחר, ונמצא כל ימיו בתשובה! כלומר, הסביר להם רבי אליעזר את כוונתו במה שאמר "שוב יום אחד לפני מיתתך", שרצונו בזה להעיר את אזנינו, שעלינו להתבונן בכך שהרי כל אדם סופו למיתה, והוא עתיד לתת הדין על כל מעשיו לפני מלך מלכי המלכים, ולכן עליו לחשוב בכך שיתכן ואילו ימשיך במעשיו הנלוזים, ימות מן העולם בלא תשובה, ואז תהיה מרה אחריתו, לכן תיכף יתעורר לחזור בתשובה ולהתאמץ יותר בעבודת ה', וכמו שאמרו רבותינו, יזכור לו יום המיתה, שכאשר האדם זוכר את יום המיתה, הוא מתעורר לדעת מה יהיה עליו באחריתו, ונמשך לבו לתשובה.

וכעין הענין הזה, כן אנו בימים אלו, ימי חודש אלול, הסמוכים ליום הדין, יום ראש השנה, שעל האדם להתבונן, שהגם אם בכל ימות השנה היה טרוד בפרנסתו ושאר עניני העולם, מכל מקום יראה להזהר על כל פנים לא לאבד את הימים הנוראים הללו, שהם סמוכים לגמר דינו של אדם.

והרי מי הוא זה המסית את האדם לעשות הרע בעיני ה' בכל ימות השנה? הלא היא התאווה שהיא חלק ממנו עצמו. נמצא, שהאדם הוא שולט בעצמו, וכמו שאמר החכם (בספר תוצאות חיים לאחד מרבותינו הראשונים), "נמכרתי לעבד ולעבדים, ולא כבשה אותי אלא תאוותי", כי עבד ה' ההולך על פי שכלו ומתגבר על רצונותיו הגופניים הגשמיים, הוא לבדו חופשי, אבל ההולך אחר תאוות לבו, הרי הוא נסחף והולך כל ימיו עם זרם החיים, ואינו שם על לב, כי בכל שנה הוא עומד בדין לפני ה' יתברך, ובשמים מודדים במאזניים מה מצבו, ובכל שנה מצבו אינו משתפר כלל, כי הוא אינו מתעלה כפי שהיה ראוי לו, ואף על פי כן השם יתברך מאריך אפו, וגוזר לו עוד שנת חיים ועוד שנת חיים, אך סוף דבר, שלכל חי יש סוף, ואז איך יצדק בטענותיו לפני ה' יתברך, כאשר יאמר לו ה', אני נתתי לך מעבר למה שהיה ראוי לתת לך, ואתה לא התעוררת אפילו במעט לחזור אלי בתשובה, ואני אמרתי "שובו אלי ואשובה אליכם", כי השם יתברך אינו חפץ במות הרשע, כי אם בשובו מדרכו, וכאשר יתבונן כל אדם בדבר הזה, יחזק את עצמו יותר ויותר בעבודת ה' יתברך, לחזור בתשובה כמה שיוכל, כי כולם צריכים לחזור בתשובה בימים אלו, כי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא.

ויש לדעת, כי אין אנו מתעלמים מכך שאדם אינו מסוגל לעשות שינוי בכל עצמותו בתוך חודש ימים, ואי אפשר להאמין שאדם שכולו מלא עוונות ומידות רעות, יצליח בעבודה של חודש אחד להשתנות מן הקצה אל הקצה, אבל עליו לראות מהם המעשים שגורמים לו קלקול גדול, שאם יש לו חבר רע, יקבל על עצמו להתרחק ממנו, ואם הוא יודע שהוא בעל לשון הרע, יקבל על עצמו סייגים וגדרים למען לא יחטא בחטא זה, וכן על זה הדרך, וגם יקבל על עצמו באופן כללי יותר לחזור בתשובה בכל הענינים, ובכך יחזיק מעמד בעבודת הבורא, וילך מחיל אל חיל, ויזכה בדין ביום ראש השנה, שיתן לו ה' משאלות לבו לטובה, וישמח בו ה' כאשר ישמח אב בבנו החכם והמשכיל, וכן הוא יזכה לשמוח בבוראו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום, האם החזן שעולה לתפלת שחרית צריך גם להיות החזן בסליחות? י"ג אלול תש"פ / 2 בספטמבר 2020

לא. אין קשר בין התפילה לסליחות. תבורך,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

לקריאת ההלכה

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

לקריאת ההלכה

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

לקריאת ההלכה

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

לקריאת ההלכה