הלכה ליום שני ח' תשרי תש"פ 7 באוקטובר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מירה כתם פז בת עופרה ז"ל

עם כל בנות ישראל בכלל הרחמים והסליחות
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחה

ערב יום הכפורים - דברי מרן בשנת התשס"ח "אני סולח לכולם"

מצות אכילה בערב יום הכפורים
כתוב בתורה (ויקרא כג.) "ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחודש בערב". כלומר, מליל עשירי בתשרי, חלה החובה להתענות תענית יום הכפורים. והקשו רבותינו (במסכת ברכות דף ח.) על לשון הפסוק "בתשעה לחודש בערב", שלכאורה היה נכון יותר לכתוב "בעשירי לחודש", וממילא נדע שחובה להתענות כבר מליל עשירי בתשרי, שהרי בכל דיני תורתינו, היום הולך אחר הלילה שלפניו, וכגון ביום השבת, שמזמן שקיעת החמה ביום שישי, נכנסת שבת.

ותירצו רבותינו שהטעם שנכתב בפסוק "בתשיעי לחודש בערב", כדי ללמדינו, שכל האוכל ושותה בתשיעי, מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי. וראוי למעט במלאכה בערב יום הכפורים, כדי שיוכל להרבות באכילה ושתיה, וכל העושה מלאכה בערב יום הכפורים אינו רואה סימן ברכה לעולם מאותה מלאכה.

וכמה טעמים נאמרו על מצוה זו. הרא"ש כתב, שהטעם שצונו הקדוש ברוך הוא במצוה זו, שבאהבתו אלינו צוונו להתענות ביום הכפורים כדי לכפר על עוונותינו, וציוה עלינו להתחזק באכילה ושתיה קודם יום הכפורים, כדי שנוכל להתענות למחר.

ובספר שבלי הלקט כתב, להיפך, שכאשר אדם אוכל ושותה בערב יום הכפורים, התענית קשה עליו ביותר, ובזה מקיים מצות "ועניתם את נפשתיכם". ובספר שפת אמת כתב טעם נוסף, שכאשר אדם אוכל ושותה, הוא שמח וטוב לב, ומתוך כך יראה לפייס את חבירו בערב יום הכפורים.

וכתב מרן רבינו הקדוש רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, שאף הנשים חייבות במצוה זו להרבות באכילה ושתיה בערב יום הכפורים, ואף על פי שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא, וכאן המצוה היא בקום עשה, לאכול, מכל מקום, מכיון שהרא"ש כתב שטעם המצוה הוא כדי שנתחזק לקראת התענית, והנשים אף הן מחויבות בתענית, אם כן, גם הן שייכות בציווי להתחזק לקראת התענית.

מנהגי ערב יום הכפורים
כתב רבנו יוסף חיים זצ"ל, שחייב כל אדם לבקש מחילה מאביו ואימו בערב יום הכפורים, על כל מה שחטא להם ופגע בכבודם, ומי שאינו עושה כן נקרא חוטא, ומזלזל בכבוד אביו ואימו, שאם בין אדם לחברו חייבו חז"ל לבקש מחילה מחברו, כל שכן מאביו ואמו שכמעט אין אדם ניצול מחטא זה בכל יום. (עד כאן). וכן ראוי לבני זוג שימחלו זה לזו וזו לזה על כל מה שלא נהגו כשורה אחד עם השני במשך כל השנה.

וזכור לנו, שבכל השנים האחרונות היו פונים אלינו אנשים רבים לבקש את סליחת מרן זצ"ל, על שדיברו או נהגו כלפיו בחוסר כבוד. ותמיד היה מרן זצ"ל חנון המרבה לסלוח, ולא היה נוהג בהקפדה, זולת במקום שהיה רואה שאין בקשת הסליחה אמתית וכיוצא בזה. אבל לרוב בני האדם היה מוחל וסולח בנקל.

ובשנת התשס"ח, אמרנו למרן זצ"ל שישנם אנשים "רגילים", שמבקשים את סליחתו (והיתה הכוונה בזה לאנשים מעמך ישראל, ולא לאותם יחידים שהצרו למרן באופן מיוחד). אמר לנו מרן בזו הלשון: "תאמר להם שאני סולח לכולם, לאף אחד אני לא שומר איבה, ולכולם אני סולח ומוחל ותהיה להם כפרה גמורה". וממנו ילמד כל אדם להיות ממהר לסלוח, ולא ישמור טינה לשום אדם מישראל, שלא יענש שום אדם בסיבתו.

בערב יום הכפורים, נוהגים להתפלל תפלת מנחה, בעוד היום גדול, דהיינו בשעה מוקדמת, ובתפילת העמידה, אומר כל אחד פסוק "יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי", ואחר כך אומר וידוי ו"על חטא" כפי שנדפס במחזורים. ואז ילך לביתו ויאכל סעודה מפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני תחילת התענית. ויש לפרוש מכל חמשת העינויים, אכילה, שתיה, רחיצה, נעילת נעלי עור, ותשמיש המיטה, מלפני שקיעת החמה. (ומצוה מן התורה להתחיל בכל דיני התענית קודם שקיעת החמה וראוי לנהוג כן לפחות כרבע שעה קודם שקיעת החמה).

מצוה להדליק נרות לכבוד יום הכפורים, וקודם ההדלקה יש לברך "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר של יום הכפורים". ואין לאשה לברך עם ההדלקה ברכת שהחיינו, אלא לאחר חליצת נעליים, שרק אז רשאים לברך שהחיינו, משום שבברכת שהחיינו מקבלת עליה קדושת יום הכפורים, ומיד היא חייבת בכל חמשת העינויים.

נוהגים להתעטף בטלית קודם שקיעת החמה (כדי שיוכל לברך עליה), ומתפללים כל תפילות יום הכפורים בטלית, כדי שיתפלל עמו בכוונה.

-----------------------------

לשמיעת שיעורו של מרן זצוק"ל (מלפני שנים רבות) בנושא עשרת ימי תשובה:

לשיעור בדיני תפילה בעשרת ימי תשובה ותשובה לשמיעה   להורדה
לשיעור בעניני כחה של תשובה  לשמיעה    להורדה

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

כחה של תשובה

אורך השיעור: 01:06:09         הורד     (30.28 MB)

דיני תפילה בעשרת ימי תשובה ותשובה

אורך השיעור: 01:25:23         הורד     (39.09 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

בכמה כסף צריך להשתמש לפדיון כפרות גם למבוגר וגם לילד? 7 Tishrei 5774 / 11 ספטמבר 2013

יתן כמה כסף שיוכל לפדיון נפש. והרבה נוהגים לתת ח"י שקלים לנפש, או עשרים וששה שקלים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

SUCOT UNA FESTIVIDAD NACIONAL

El Hid”a escribe (Bebash Lefi) que en la palabra “suca” -en hebreo- hallamos indicios para las leyes de esta festividad. La palabra se compone en hebreo de las letras “samaj” “jaf” y “he”. La primera es cerrada en todos sus lados, así quie......

לקריאת ההלכה

RESPETO DEBIDO AL SUEGRO

Pregunta: ¿Está obligado el hombre a respetar a su suegro de la misma forma que lo hace con su padre? Respuesta: Comenta la obra Yalkut Shimoní que se dirigió el rey David a su suegro Shaul diciéndole: Y mi padre, ver ha visto….llamó a su suegro &......

לקריאת ההלכה

KADDISH POR LOS PADRES FALLECIDOS

Relata el Talmud (Kalá cap. ) sobre Rabí Akivá, que en cierta ocasión se hallaba en un retiro espiritual en medio del desierto, y se encontró con un individuo absolutamente negro que se corría así como galopan los caballos mientras cargaba sobre sus h......

לקריאת ההלכה

EL RESPETO POR LOS PADRES TRAS SU FALLECIMIENTO

El Talmud (Kiddushin 31ª) comenta que al hacer una cita en nombre del padre, después de su fallecimiento, es preciso agregar la frase “hareni kaparat moshabó”, lo cual significa “mi persona expíe su sepulcro”. O sea que cualquier mal destinado a su a......

לקריאת ההלכה


PARARSE EN PRESENCIA DE LOS PADRES

En cada ocasión que el padre pasa delante del hijo, o el maestro delante del alumno de manera que puede verlo, debe pararse en toda su estatura para honrarlos. Según el Talmud (Kiddushin 33ª) y en opinión de Rabí Yenai, el alumno (lo mismo aplicaría para el......

לקריאת ההלכה

COÑAC, BRANDY, CHAMPAGNA Y VINOS PASTEURIZADOS

Pregunta: ¿Existe alguna contemplación halájica que permita adquirir bebidas alcohólicas derivadas de la uva, por ej. champagne, brandy, coñac o incluso vino pasteurizado procesado por los gentiles sin supervisión rabínica, pues hemos oído que ......

לקריאת ההלכה

MANUTENCIÓN DE LOS PADRES

En la entrega anterior, hablamos del respeto debido a los padres, parte de cual es alimentarlos o darles de beber cuando estos lo requieren. Por supuesto, esto especialmente aplica a los padres mayores que ya no puede valerse totalmente por sí mismos y necesitan el apoyo de sus hijos para ali......

לקריאת ההלכה

EL PADRE QUE DISCULPA SU HONRA

En entregas anteriores, hemos hablado sobre distintos principios que hacen al respeto y el temor debido a los padres. En tanto que algunas acciones encuentran su fundamento en el respeto debido, por ej. darles de comer, beber, etc. otras lo tienen en el temor que la Torá exige hacia los proge......

לקריאת ההלכה