הלכה ליום שישי י"ד אדר תשפ"א 26 בפברואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליהו בן סורי ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

הילדים

שבת פורים משולש תשפ"א

מאמרו של הגאון רבי זבדיה הכהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין בתל אביב

השנה, שנת התשפ"א, חוגגים בירושלים ובכל עיר שהייתה מוקפת חומה, "פורים משולש", שבעוד וברוב ערי הארץ חוגגים את כל מצוות הפורים ביום שישי י"ד באדר, הרי שבירושלים מחלקים את המצוות לשלושה ימים, ביום שישי י"ד באייר, קוראים את "מגילת אסתר" ומקיימים מצוות "מתנות לאביונים", ביום שבת ט"ו באדר אומרים, "על הניסים", וקוראים בתורה בפרשת, "ויבוא עמלק", וביום ראשון מקיימים מצוות "סעודת פורים ו"משלוח מנות איש לרעהו".

כולנו חוגגים את חג הפורים ומודים להקדוש ברוך הוא על נס ההצלה מגזירת המן בן המדתא, שרצה להשמיד ולהרוג את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, והקדוש ברוך הוא, הפר את עצתו וקלקל את מחשבתו, ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם.

בתלמוד בבלי מסכת מגילה (דף יב.), שאלו תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי, מפני מה התחייבו עם ישראל באותו הדור כזו גזירה של כליה? אמר להם רבי שמעון בר יוחאי, אמרו אתם! אמרו לו, מפני שנהנו מסעודתו של אחשוורוש, דהיינו אכלו ושתו אוכל לא כשר בסעודה שעשה אחשוורוש לכל העם, והשתתפו בסעודה זו גם היהודים אשר בשושן הבירה.

ופה נשאלת השאלה, הרי בתורה יש כללים של עונש לכל עברה, וככל שחטאם היה באכילת אוכל לא כשר, הרי זה גובל באיסור "לא תעשה", שעונשו מלקות בלבד, ואם כן, מדוע נענשו בעונשה חמור של מוות והריגה?

כדי ליישב זאת, נביא מעשה במנהל בנק, שחיפש עובד לבנק למחלקת עובר ושב, פקיד שיקבל קהל. במסגרת ראיון העבודה, הגיע בחור צעיר שעמד בקריטריונים של הבנק. מנהל הבנק הודיע לו, שהוא התקבל לעבודה, ועליו להגיע למחרת בבוקר בשעה 8:00. והנה למחרת, הגיע העובד החדש בשעה 9:00, באיחור של שעה. קרא לו מנהל הבנק והתרה בו, כי עליו להגיע בזמן. למחרת שוב איחר, והגיע בשעה 8:30. קרא לו מנהל הבנק, ואמר לו, זו התראה אחרונה! אם תאחר מחר אתה מפוטר! ואכן למחרת הגיע בזמן. לימים בקש מנהל הבנק פקיד אחראי על מחלקת פתיחת חשבונות בבנק, הגיע בחור שנראה מתאים והתקבל מיד לעבודה, אלא שכבר ביום הראשון לעבודתו ראה מנהל הבנק כי כל לקוח חדש שהגיע לפתוח חשבון חדש בבנק, יושב כמה דקות מול הפקיד החדש ומיד עוזב והולך ללא פתיחת חשבון. בהגיע לקוח נוסף, שעמד לעזוב, קרא מנהל ההבנק ללקוח, ושאל אותו, מדוע אתה לא פותח פה חשבון כפי שרצית? ענה לו הלקוח, הפקיד שלך יעץ לי לפתוח בבנק המתחרה ממול, שם יש מבצעים, העמלות זולות יותר, יש יחס טוב יותר, והמליץ לי לפתוח שם חשבון ולא כאן אצלך! מיד חרה אפו של המנהל, הלך לפקיד החדש ובקש ממנו לעזוב מיד את הבנק, והודיע לו שהוא מפוטר באופן מיידי. תמה הפקיד החדש ושאל, מדוע הפקיד בעובר ושב, שאיחר להגיע לעבודה כמה פעמים, נתת לו התראה בטרם פוטר, ומדוע אני מפוטר מיד ללא התראה? ענה לו מנהל הבנק, לא ראי זה כראי זה, אין זה דומה כלל ועיקר, הפקיד הראשון היה חלק מעובדי הבנק, רק התעצל והיה מאחר, שם אפשר להתרות ולהמתין שישתפר, אבל אתה שולח לקוחות שלנו לבנק אחר, הפקעת את עצמך מהבנק שלנו, אינך שייך לנו כלל ועיקר, אתה מפוטר מיד ללא שום התראה!

הנמשל ,יהודי מישראל שיצרו מתגבר עליו וחוטא הוא חלק מעם ישראל, שהרי מצטער הוא על חטאו. פה יש את הכללים של חטא ועונשו. אבל יהודי שעושה עברה ונהנה בעבירה, טוב לו להיות שם, הרי הוציא עצמו מהכלל, שם כבר אין התראות וכללים, תלמידי רבי שמעון בר יוחאי, אמרו על יהודי שושן "שנהנו" בסעודה של אחשוורוש, לא נאמר "אכלו" מחוסר ברירה, אלא "נהנו"! טוב היה להם במחיצת הגויים ועם אחר! הנאה הייתה להם שם! בזה הם הוציאו עצמם מכלל ישראל , הם כבר שייכים לבנק אחר, ולכן אין שם כללים רגילים, אלא פיטורין מעם ישראל.

ואכן התיקון היה: "קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם", שקבלו לקיים את מצוות התורה מרצון, באהבה ושמחה, וזכו לריווח והצלה ניסים ונפלאות, נשתדל כולנו לקיים את מצות התורה מתוך שמחה ואהבה כמו שאנו אומרים בכל יום בתפילה: "וקרבתנו מלכנו לשמך הגדול באהבה להודות לך וליחדך ליראה ולאהבה את שמך", ונזכה כולנו לניסים ונפלאות בשורות טובות ישועות ונחמות אמן.

שבת שלום!

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום מי כתב את הדבר תורה היפה...אני רוצה להגיד דבר בשם אומרו ט"ו אדר תשפ"א / 27 בפברואר 2021

המאמר הוא מהגאון רבי זבדיה כהן שליט"א, ראב"ד תל אביב. שכותב עבורינו מאמרים רבים שמתפרסמים בהלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה


הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

משלוח מנות של אשה ובעלה יחד

שאלה: בפורים אני נמצאת בביתי, ואיני שולחת בעצמי משלוח מנות, האם אני יכולה לצאת ידי חובה במשלוח מנות יחד עם בעלי? תשובה: תחילה נבאר את דין הנשים בענין מצות "משלוח מנות": חיוב נשים במשלוח מנות האשה חייבת במשלוח מנות כמו האיש. ובדרך כלל נוהגים שהאשה שולחת משלוח מנות לחברתה, כגון לשכנתה......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות שבת

שאלה: מהו זמן הדלקת הנרות הראוי לכתחילה, והאם יש חילוק בזמן זה בין ירושלים לשאר ערי ישראל? תשובה: בגמרא במסכת יומא (פא:) למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שיש להוסיף מן החול על הקודש ביום הכפורים. כלומר, יש חובה להקדים ולקבל את קדושת יום הכיפורים עוד לפני שתשקע החמה. והוא הדין שחייבים להוסיף מן החול על......

לקריאת ההלכה

המוצץ פרי בפיו

שאלה: מי שמוצץ בפיו תפוז או אשכולית, ואינו לועס אותו בשיניו, האם מברך על הפרי ברכת בורא פרי העץ כדין ברכת הפירות, או שמברך שהכל, כדין מי ששותה מיץ פירות? תשובה:  הנה אמת הוא, כי אף על פי שהאוכל פרי מברך עליו בורא פרי העץ, מכל מקום, אם לקח את הפרי וסחט ממנו את המיץ, מברך עליו ברכת "......

לקריאת ההלכה