Halacha pour dimanche 15 Sivan 5780 7 juin 2020

Pour la guérison totale de Sylvie Mazal Esther Bat Régine 'Haya Sim'ha (PITOUN) parmi tous les malades d'Israël

Pour l'élévation des âmes de:
Mme Sarah Bat Ra'hma AMAR z"l de Lyon
Mme Esther Bat Sa'ouda MARCIANO z"l de Lyon
Mme Esther Bat 'Hassiba EL BAZ z"l de Lyon
Louis Avraham Ben Israël SAURA z''l (de Lyon)

Pour la guérison totale et rapide de:
Ethan Chlomo Ben Yoni parmi tous les malades d'Israël Amen
Jacques Jacky Yaakov Ben Odette Esther (Benadiba) de Lyon, parmi tous les malades d'Israël Amen.

Bénédiction finale sur une glace

Nous avons expliqué il y a quelques semaines que lorsqu’on consomme un aliment dont la bénédiction initiale est « Chéhakol », si l’on a consommé une quantité d’au moins Kazaït (27 g) en un laps de temps de 4,5 mn (« Kédé A’hilatt Pérass »), on doit réciter la bénédiction finale « Boré Néfachott » (imprimée dans les Siddourim).

Nous avons aussi expliqué que pour une boisson, il faut avoir consommé une quantité de Révi’itt (8,1 cl) en une seule fois pour réciter la bénédiction finale « Boré Néfachott ». Mais si l’on a consommé la boisson en s’interrompant entre chaque gorgée, on ne récite pas de bénédiction finale, quelle que soit la quantité consommée au total.

A présent, nous allons traiter le cas de la glace.
Doit-on réciter la bénédiction finale après sa consommation?
En d’autres termes, la glace a-t-elle un statut de « solide », et dans ce cas si l’on a consommé un Kazaït (comme expliqué plus haut), on doit réciter Boré Néfachott en bénédiction finale, ou bien la glace aurait un statut de « liquide », et dans ce cas on ne pourrait absolument pas réciter de bénédiction finale.

En réalité, cette question fait l’objet d’une divergence d’opinion Halachique parmi les décisionnaires des dernières générations.
Selon certains, la glace est considérée comme « solide », et quoi qu’il en soit une glace à base de lait est considérée comme telle, et de ce fait, il est probable que l’on récite la bénédiction finale Boré Néfachott après une glace. Cette opinion est citée au nom du Gaon Rabbi Ben Tsion ABBA CHAOUL z.ts.l (Chou’t Or LéTsion vol.2 chap.14).
Par contre, selon de nombreux autres décisionnaires – et parmi eux le Gaon Rabbi Aharon EPCHTEIN z.ts.l (dans le livre Kapé Aharon chap.31), ainsi que le Gaon auteur du livre Halacha LéMoché (chap,244) et d’autres – la glace a un véritable statut de « liquide », et de ce fait, puisqu’il n’est pas possible de « boire » un Révi’itt de glace en une seule fois, il n’est donc pas possible de réciter Boré Néfachott après avoir consommé une glace.

Dans la pratique, notre maitre le Rav Ovadia YOSSEF z.ts.l écrit (Chou’t Yabiya’ Omer vol.5 chap.18, et ‘Hazon Ovadia-Béra’hott page 146), que l’on ne doit réciter aucune bénédiction finale après avoir consommé une glace, car selon de nombreux décisionnaires, son statut est celui d’un véritable liquide.

De même, si l’on consomme un Snow Con (Cornet de glace pilée au sirop) au moyen d’une paille, on ne récite pas la bénédiction finale Boré Néfachott, puisque ce type d’aliment a un statut Halachique de boisson, et il n’est pas possible de réciter la moindre bénédiction finale après sa consommation.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Lire la Halacha

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Lire la Halacha

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

Lire la Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Lire la Halacha


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Lire la Halacha

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

Lire la Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Lire la Halacha

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Lire la Halacha