Halacha pour mercredi 17 Tishrei 5780 16 octobre 2019

Pour l'élévation de l'âme de:
André Avraham Ben Ma'hlouf TAÏB z"l de Lyon (France)

Marco Its’hak Ben Dolly Dandouna HaCohen z’’l

Les bois de la Soukka

Il est écrit dans le livre Touré Zahav (chap.21 note 2) qu’il est bon de veiller à ne pas faire une utilisation profane des bois qui ont servi à la Soukka, car ces bois ont servi à faire une Mitsva, et il n’est pas convenable vis-à-vis de la Mitsva que l’on utilise ces bois pour d’autres choses.
Ainsi il est expliqué dans les ouvrages d’autres décisionnaires des derniers siècles, qu’il y a une « trace » de sainteté sur les bois de la Soukka, au point où certaines personnes très pieuses veillent à inscrire sur chaque bois de la Soukka son emplacement exact, afin que l’année suivante chaque bois soit placé à sa place, comme on le faisait avec les bois du Michkan.

Notre maitre le Rav Ovadia YOSSEF z.ts.l écrit qu’il est permis – selon le strict Din – de jeter les bois de la Soukka lorsqu’ils ne sont plus utiles, et ces bois ne nécessitent – de façon certaine – aucune Guéniza (ensevelissement) comme pour des objets saints, car il est expliqué dans la Guémara Méguila (26b) que les bois de la Soukka, le Loulav et le Chofar ne sont pas des objets saints, mais des objets de Mitsva (objets qui servent à faire une Mitsva). Or, les objets de Mitsva ne nécessitent pas de Guéniza.

MARAN écrit dans le Choul’han ‘Arou’h (chap.664) qu’il ne faut pas marcher sur le Loulav de Soukkot.
Notre maitre le ‘HYDA écrit dans Birké Yossef qu’il en est de même pour la ‘Arava de Hocha’ana Rabba, il ne faut pas lui faire subir un traitement humiliant. (Nous avons entendu de la bouche de notre maitre le Rav z.ts.l que cette ‘Arava est un remède pour la protection).

Par conséquent, lorsqu’ils ne sont plus utiles, il est permis de jeter les bois de la Soukka ou bien le Ska’h (toit).
Cependant, notre maitre le Rav z.ts.l écrit (‘Hazon Ovadia-Soukkot page 94) qu’il est bon de les poser dans un endroit quelconque, et ne pas les jeter véritablement dans une poubelle, car c’est un acte humiliant.
De même, il ne faut pas marcher sur les bois de la Soukka, car il ne faut pas se comporter de façon humiliante envers eux.
Il en est de même pour le Loulav de Soukkot, il ne faut pas se comporter de façon humiliante envers lui.
Certaines personnes pieuses ont l’usage de préserver le Loulav et le brûler avec le ‘Hamets à Péssa’h, afin qu’il serve à une autre Mitsva.

8 Halachot Les plus populaires

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Lire la Halacha

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

Lire la Halacha

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

Lire la Halacha

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

Lire la Halacha


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

Lire la Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Lire la Halacha

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

Lire la Halacha

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Lire la Halacha