Halacha pourjeudi 18 Sivan 5780 juin 10 2020

Utiliser un savon solide pendant Chabbat

Question: Est-il permis d’utiliser du savon solide pendant Chabbat pour se laver les mains ou autre, ou bien y a-t-il un interdit à le faire?

Réponse: Dans les précédentes Halachot, nous avons mentionné la discussion parmi les décisionnaires au sujet du fait de faire fondre des glaçons pendant Chabbat et leur transformation en liquide.
Selon le Sefer Ha-Térouma, l’interdit relève de « Nolad » qui signifie créer une chose nouvelle, ce qui représente – selon son opinion - un interdit de la Torah.
Alors que selon le RAMBAM, le RAMBAN, et le RACHBA, il n’y a là aucun interdit de la Torah, mais seulement un interdit par décret de nos maitres à titre de presser la glace et la transformer en liquide, qui s’assimile au fait de presser des fruits (olives ou raisins) qui est un interdit de la Torah. C’est pour cette raison que nos maitres ont décrété qu’il est interdit de faire fondre de la glace pendant Chabbat.
Nous avons également fait mention de l’opinion de MARANN l’auteur du Choulh’an ‘Arouh’ sur ce point en précisant qu’il tranche selon l’opinion du RAMBAM, du RAMBAN et du RACHBA selon qui la raison à cette interdiction est un décret de nos maitres à titre de comparaison au pressage des fruits, alors que le RAMA tranche sur ce point selon l’opinion du Sefer Ha-Térouma selon qui il s’agit d’un interdit de la Torah.

À partir de cela, notre grand maitre le Rav Ovadia YOSSEF z.ts.l traite de l’utilisation du savon solide pendant Chabbat.
Apparemment, l’utilisation du savon avec de l’eau et sa transformation en liquide s’apparente au fait de faire fondre de la glace et de la transformer en liquide, ce qui constitue un interdit pendant Chabbat.
Cependant, puisque selon l’opinion de MARANN l’auteur du Choulh’an ‘Arouh’, la raison de cette interdiction relève de l’interdit de presser et non de l’interdit de Nolad, cette raison n’est strictement pas appropriée au fait de faire fondre du savon puisque le savon ne fond qu’au contact de l’eau, et ne font pas de lui-même de façon naturelle comme la glace.
Cette explication est écrite par le Gaon Rabbi Itsh’ak LAMPERONTI dans son livre Pah’ad Itsh’ak, où il atteste que selon MARANN l’auteur du Choulh’an ‘Arouh’, il n’y a aucun interdit à utiliser du savon solide pendant Chabbat. (H’azon Ovadia-Chabbat vol.3 page 46 et à d’autres endroits).

Par conséquent, les Séfaradim ainsi que les originaires du Moyen-Orient qui adoptent les décisions Halachiques de MARANN l’auteur du Choulh’an ‘Arouh’, peuvent s’autoriser à utiliser le savon solide pendant Chabbat.

Mais pour les Achkénazim qui suivent les décisions Halachiques du RAMA, il est souhaitable qu’ils s’imposent la rigueur sur ce point, sauf en cas de nécessité, comme pour un médecin qui doit se laver les mains avec du savon avant ou après avoir ausculter un malade, pour des raisons de santé.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Lire la Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Lire la Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Lire la Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Lire la Halacha


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Lire la Halacha

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

Lire la Halacha

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

Lire la Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Lire la Halacha