Halacha pourיום שני כ"ב שבט תש"פ 17 בfévrier 2020

L’interdiction de construire pendant Chabbat

Question: Est-il permis de balayer une cour située à l’entrée d’une maison pendant Chabbat, où se trouvent du sable et des petits cailloux?

Réponse: L’une des 39 activités interdites pendant Chabbat est l’interdiction de construire (« Boné »), comme enseigné dans une Michna du traité Chabbat (102b) : « Celui qui construit la plus petite chose – est condamnable ». Cela signifie que si l’on construit pendant Chabbat, même s’il ne s’agit que d’un petit supplément dans la construction, on est condamnable à titre de transgression de Chabbat, au même titre que celui qui allume un feu pendant Chabbat, ou qui cuit pendant Chabbat.

La définition de l’interdiction de construire ne s’adresse pas uniquement à une véritable construction, en posant des briques avec du ciment ou autre, mais inclut également toute sorte de réparation dans le corps de la maison, ce qui serait susceptible de nous introduire dans l’interdiction de construire.
Nos maitres enseignent dans la Guémara Chabbat (73b) que celui qui nivèle le sol pendant Chabbat, est condamnable. Ainsi tranche le RAMBAM (chap.10 des règles relatives à Chabbat), que toute personne qui nivèle le sol pendant Chabbat, par exemple en comblant des trous, ou en rabaissant un monticule de sable, est condamnable à titre de construire. Ce qui signifie que si l’on balaye la maison pendant Chabbat, et qu’il s’agit d’un sol brut qui est recouvert d’aucune matière, cette personne est condamnable à titre de construire.

A partir de là, il est strictement interdit de balayer pendant Chabbat un sol brut recouvert d’aucune matière, car lorsqu’on balaye un tel sol, il est inévitable « d’aplanir les trous », puisque l’on nivèle ainsi le sol pour qu’il soit lisse et droit, et ceci représente un interdit à titre de « construire » pendant Chabbat, car il s’agit d’un mode de réparation du sol et de la construction.

Si l’on balaye dans la cour de la maison à l’extérieur, il est probable qu’il y ait également un interdit à titre de labourer pendant Chabbat. Par conséquent, dans tous les cas, il est interdit de balayer pendant Chabbat un sol brut recouvert d’aucune matière. Par contre, lorsque  le sol n’est pas brut et qu’il est recouvert d’une matière (carrelage, parquet, moquette ou autre), on peut autoriser. (voir ‘Hazon Ovadia-Chabbat vol.2 page 277 ; vol.3 page 42 ; vol.4 page 44).

Conclusion: On ne doit pas balayer pendant Chabbat lorsqu’il s’agit d’un sol brut recouvert d’aucune matière.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Lire la Halacha

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Lire la Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Lire la Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Lire la Halacha


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Lire la Halacha

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Lire la Halacha

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

Lire la Halacha

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

Lire la Halacha