Halacha pourיום חמישי י"ד תמוז תשפ"א 24 בjuin 2021

Nétilatt Yadaïm - Immerger les mains dans de l’eau de mer

Dans la précédente Halacha, nous avons expliqué que lorsqu’on se trouve à la plage, et que l’on désire consommer du pain, on ne peut pas prendre l’eau de mer dans un ustensile pour procéder à la Nétilatt Yadaïm, car l’eau de mer – qui est salée – est inapte à la Nétilatt Yadaïm.

Immerger les mains dans les eaux d’une source naturelle, de la mer ou d’un Mikvé
Tout ceci n’est valable que lorsqu’on réalise une « Nétilatt Yadaïm habituelle ».
Mais il existe une autre manière pour purifier les mains afin de consommer du pain.
Il faut procéder à « l’immersion des mains », c'est-à-dire, immerger les mains véritablement dans la mer, sans faire passer l’eau par un ustensile.

Par exemple: Une personne se trouve à proximité d’une source d’eau naturelle.
Elle ne doit pas nécessairement procéder à une Nétilatt Yadaïm au moyen exclusif d’un ustensile, même s’il s’agit d’une eau douce. Elle est autorisée à immerger ses mains dans l’eau de la source, et immédiatement après, elle peut toucher et consommer du pain.

De même, lorsqu’on se trouve à proximité de la mer, même si l’eau est salée, malgré tout, il est permis de s’approcher légèrement de la mer et d’immerger ses mains dans l’eau. Ainsi, on est quitte du devoir d’immersion des mains pour le repas.

La règle est la même pour une personne qui possède un Mikvé.
Elle peut immerger ses mains dans l’eau du Mikvé, et s’acquitte ainsi du devoir d’immersion des mains, au même titre que la Nétilatt Yadaïm.
Même si l’eau du Mikvé n’est pas potable – par exemple lorsqu’on a placé beaucoup de chlore dans l’eau par mesure d’hygiène – malgré tout, cette eau est apte et valable pour y immerger ses mains.

Lorsqu’on immerge les mains, combien de fois doit-on le faire et quelle bénédiction réciter?
Lorsqu’on immerge les mains, il n’est pas nécessaire de le faire plusieurs fois comme on le fait pour la Nétilatt Yadaïm, il est suffisant de les immerger une seule fois.

Si l’on immerge les mains dans l’eau, on récite la bénédiction de « ‘Al Nétilatt Yadaïm » comme lorsqu’on procède à la Nétilatt Yadaïm avec un ustensile.
On ne récite pas la bénédiction de « ‘Al Tévilatt Yadaïm » (tout est expliqué dans le Choul’han ‘Arou’h chap.159).
Si l’on a dit par erreur « ‘Al Tévilatt Yadaïm » ou bien « ‘Al Chétifatt Yadaïm » on est quitte de son devoir. (Halacha Béroura à la fin du chapitre).

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Lire la Halacha

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Lire la Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Lire la Halacha

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

Lire la Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Lire la Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Lire la Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Lire la Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Lire la Halacha