Halacha pourיום חמישי כ' אב תשפ"א 29 בjuillet 2021

« Acher Yatsar ou Birkat Ha-Mazon?

Question: Une personne consomme du pain en quantité suffisante (Kazaït – 27g) pour réciter Birkat Ha-Mazon.
Avant de réciter Birkat Ha-Mazon, la personne ressent l’envie d’aller aux toilettes.
Lorsqu’elle sort des toilettes et qu’elle se lave les mains, dans quel ordre doit elle procéder ? Doit-elle réciter d’abord Acher Yatsar et ensuite Birkat Ha-Mazon sur sa consommation, ou bien le contraire?

Réponse: Dans la précédente Halacha, nous avons expliqué que lorsqu’on doit réciter une bénédiction finale (bénédiction finale) après avoir consommé un aliment en quantité requise (Kazaït – 27 g), et que l’on ressent une envie d’aller aux toilettes juste avant de réciter cette Bénédiction, en sortant des toilettes, on récitera d’abord Acher Yatsar, puis la bénédiction finale sur la consommation.
Cette décision est fondée sur l’opinion du Maharchal, selon qui, ce cas relève de la règle de TADIR VE-SHEENO TADIR, TADIR KODEM = Lorsque se présentent 2 Mitsvot, l’une plus fréquente que l’autre, on donne la priorité à la plus fréquente.
Or, la bénédiction d’Acher Yatsar étant plus fréquente qu’une Bénédiction finale, c’est Acher Yatsar qui a priorité. Nous avons cité également d’autres éléments d’explication.

Apparemment, il n’y aura pas de différence sur ce point entre les différentes bénédictions finales, ‘Al Ha-Mih’ya (« Me’ein Chaloch »), Birkat Ha-Mazon ou Boré Néfachot, puisque la נénédiction d’Acher Yatsar reste toujours plus fréquente que ces bénédictions.

Mais en réalité, il existe une différence.

Nous savons en effet, que Birkat Ha-Mazon est une bénédiction ordonnée directement par la Torah (Min Ha-Torah), après avoir consommé du pain (en quantité rassasiante). Il en est de même pour la bénédiction de ‘Al Ha-Mih’ya (Me’ein Chaloch), selon la majorité des décisionnaires.
Or, de nombreux décisionnaires tranchent qu’une Mitsva Miderabbanan (instaurée par nos maîtres) n’a jamais priorité sur une Mitsva Min Ha-Torah (ordonnée directement par la Torah), et cela, quelle que soit la fréquence de la Mitsva Miderabbanan.
En d’autres termes, le principe de Tadir (voir plus haut) ne s’applique pas lorsque l’une des 2 Mitsvot est Min Ha-Torah et l’autre Miderabbanan. Dans un tel cas, c’est toujours la Mitsva Min Ha-Torah qui est prioritaire.
Or, il est évident que la bénédiction d’Acher Yatsar est Miderabbanan.
Par conséquent, lorsqu’on doit réciter ‘Al Ha-Mih’ya ou Birkat Ha-Mazon, et que l’on ressent l’envie d’aller aux toilettes, lorsqu’on sort des toilettes, il faudra d’abord réciter Birkat Ha-Mazon ou ‘Al Ha-Mih’ya, et ensuite Acher Yatsar.

Voici ce qu’écrit notre maître le Rav Ovadia YOSSEF z.ts.l:
Lorsqu’on a mangé un aliment en quantité suffisante pour réciter la bénédiction de Boré Nefachot, et qu’avant de réciter cette bénédiction, on ressent l’envie d’aller aux toilettes, en sortant des toilettes, il faudra d’abord réciter Acher Yatsar, et ensuite Boré Nefachot sur notre consommation.
Si cela se produit avec ‘Al Ha-Mih’ya ou Birkat Ha-Mazon, en sortant des toilettes, il faudra d’abord réciter Birkat Ha-Mazon ou ‘Al Ha-Mih’ya, et ensuite Acher Yatsar.
Cependant, si l’on craint d’oublier Acher Yatsar, on peut la réciter avant Birkat Ha-Mazon ou ‘Al Ha-Mih’ya.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

Lire la Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Lire la Halacha

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

Lire la Halacha

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

Lire la Halacha


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Lire la Halacha

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

Lire la Halacha

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Lire la Halacha

תענית עשירי בטבת

היום הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָד......

Lire la Halacha