Halajá para lunes 27 Av 5780 17 agosto 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

BIRCAT HABOMEL PARA LAS MUJERES

Hemos visto en entregas anteriores sobre aquellos que deben pronunciar esta bendición de agradecimiento, o sea quienes realizaron un viaje transatlántico, los que atravesaron el desierto, lo que obtuvieron su libertad y quienes se recuperan de una enfermedad que los mantuvo en cama.

Asimismo las mujeres deben pronunciar esta bendición ya que se trata de un agradecimiento que realizamos al Eterno por Sus favores con nosotros. Y así lo legisla Rabí Moshe Feinstein z”l y otros.

En la obra Kenese Haguedolá (Rabí Hayim Benveniste z”l, de los grandes casuistas turcos hace cuatrocientos años) escribe que oyó sobre la costumbre que exime a las mujeres de pronunciar la bendición de hagomel, sin embargo considera que la misma es errónea pues se trata de un agradecimiento al Eterno y también las mujeres de agradecer los favores que D-os realiza con ellas. Y si del recato exigido a una mujer se refiere, y en este caso es necesario bendecir ante diez judíos lo cual no es recatado para una mujer judía, puede la mujer pronunciar esta bendición desde el palco de damas de la sinagoga y los hombres escucharán la bendición desde el recinto y responderán “amen”.

Según esto, escriben algunas autoridades halájicas que las mujeres suelen concurrir a la sinagoga los días de lectura de la Torá, y avisan por medio de su marido o del encargado del templo que pronunciarán esta bendición desde el palco de damas para que les puedan responder “amen”. Sin contar con un quórum de diez hombres no podrán pronunciar esta bendición ya que según Maran sin contar con diez adultos judíos esta bendición no puede ser pronunciada.

La parturienta, podrá pronunciar esta bendición tras los siete días de su parto, en el caso que haya dado a luz un varón en el momento de la circuncisión, o si fue niña al colocarle el nombre en la sinagoga como es habitual hacerlo, o en su propia casa ante diez parientes varones.

Algunas autoridades cuestionan si es posible pronunciar esta bendición en las noches, pues teniendo en cuenta que la misma se suele pronunciar los días de lectura de la Torá, también la mujer debe pronunciar durante el día. Escribe al respecto Rabí Ovadia Yosef, z”l, que la costumbre generalizada entre nosotros es que la mujer pronuncie esta bendición durante el “Brit Itzjak”, o sea la noche anterior a la circuncisión en la que se realiza un refrigerio para un grupo de familiares que dan lectura a algunos párrafos del Zohar. Por lo tanto, de ser necesario podrá pronunciarse esta bendición durante la noche.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Para la lectura de la Halajá

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

Para la lectura de la Halajá

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

Para la lectura de la Halajá


הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Para la lectura de la Halajá

זמן הדלקת נרות שבת

שאלה: מהו זמן הדלקת הנרות הראוי לכתחילה, והאם יש חילוק בזמן זה בין ירושלים לשאר ערי ישראל? תשובה: בגמרא במסכת יומא (פא:) למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שיש להוסיף מן החול על הקודש ביום הכפורים. כלומר, יש חובה להקדים ולקבל את קדושת יום הכיפורים עוד לפני שתשקע החמה. והוא הדין שחייבים להוסיף מן החול על......

Para la lectura de la Halajá

משלוח מנות של אשה ובעלה יחד

שאלה: בפורים אני נמצאת בביתי, ואיני שולחת בעצמי משלוח מנות, האם אני יכולה לצאת ידי חובה במשלוח מנות יחד עם בעלי? תשובה: תחילה נבאר את דין הנשים בענין מצות "משלוח מנות": חיוב נשים במשלוח מנות האשה חייבת במשלוח מנות כמו האיש. ובדרך כלל נוהגים שהאשה שולחת משלוח מנות לחברתה, כגון לשכנתה......

Para la lectura de la Halajá

המוצץ פרי בפיו

שאלה: מי שמוצץ בפיו תפוז או אשכולית, ואינו לועס אותו בשיניו, האם מברך על הפרי ברכת בורא פרי העץ כדין ברכת הפירות, או שמברך שהכל, כדין מי ששותה מיץ פירות? תשובה:  הנה אמת הוא, כי אף על פי שהאוכל פרי מברך עליו בורא פרי העץ, מכל מקום, אם לקח את הפרי וסחט ממנו את המיץ, מברך עליו ברכת "......

Para la lectura de la Halajá