Halajá para domingo 27 Kislev 5781 13 diciembre 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

HALEL EN JANUCÁ

Durante los ocho días de Janucá se pronuncia, en la plegaria de Shajrit tras la amidá el Halel, cántico de alabanza festivo que también es pronunciado en plegaria de Rosh Hodesh y las plegaria festivas. El
Halel en Janucá se pronuncia con la bendición correspondiente a un precepto rabínico ya que no se trata sólo de una costumbre como en el caso de Rosh Hodesh, en que los sefaradim no pronunciamos el Halel con su bendición justamente por tratarse de una costumbre. Sin embargo en el caso de Rosh Hodesh tebet, este año 5781 acontece el próximo miércoles, el Halel se pronuncia asimismo con la bendición correspondiente pues lo hacemos debido a Janucá.

Con respecto a las mujeres y el Halel, en principio entendiendo que se trata de un precepto que posee un tiempo determinado para cumplirse, como en el caso del Lulav, la Sucá, etc la mujer estaría excenta de pronunciarlo pues también este Halel se estableció como precepto para Janucá, durante estos ocho días y por lo tanto la mujer no estaría obligada a pronunciarlo.

Sin embargo en este caso existe una afirmación rabínica en el Talmud que establece que las mujeres están obligadas a cumplir el precepto de las luminarias de Janucá debido a que también ellas fueron párticipes de aquel milagro. Como en el caso del Halel que se pronuncia la noche de Pesaj o la cuatro copas que se beben dicha noche que también las mujeres son parte del precepto pues también ellas participaron del milagro de la salida de Egipto.

Pero del Maimónides, así como otras autoridades se desprende que las mujeres se hallan exentas de pronunciar el Halel. Y esto debido a que existe una diferencia básica entre el Halel que pronunciamos en Janucá y el de la noche de Pesaj. Entendiendo que los preceptos que establecen nuestros sabios lo hacen en forma similar a como se realizan los preceptos de la misma Torá por ello la mujer está exenta como cualquier otro precepto delimitado por el tiempo. Sin embargo la noche de Pesaj, teniendo en cuenta que la mujer sí debe cumplir con el precepto de los cuatro vasos de vino que instituyeron nuestros sabios, y cuyo cuarto vaso se bebe con la pronunciación del Halel, la mujer también se incluye en esta pronunciación.

Por ello y en conclusión, aún cuando la mujer debe encender las luminarias de Janucá, si no tiene quien encienda por ella, no debe pronunciar la bendición del Halel aún si desea recitar el Halel, pues el mismo se compone de Salmos que la mujer piadosa generalmente recita. Solo la bendición, en el caso de las mujeres safaraditas no debe pronunciarse así como no pronuncia ninguna bendición sobre preceptos delimitados en el tiempo.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

Para la lectura de la Halajá

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Para la lectura de la Halajá

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Para la lectura de la Halajá


אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

Para la lectura de la Halajá

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Para la lectura de la Halajá

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

Para la lectura de la Halajá

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

Para la lectura de la Halajá