Halajá paraיום שלישי י"ד אב תש"פ 4 בagosto 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

SI INTRODUCE SU MANO EN EL BAÑO

Si la persona ingresa en un baño debe realizar una netilat yadaim, aún cuando no halla realizado sus necesidades fisiológicas, pues en dicho lugar hay una impureza impregnada que se apega al hombre cuando ingresa (Yebia Omer tomo 3 cap. 1). En este caso la “netila” no debe incluir un recipiente sino sólo lavar las manos bajo el grifo tres veces. Fuimos testigos presenciales en cierta ocasión en que nuestro maestro z”l visitó junto a unos alumnos una familia para alegrar a la dueña de casa que era viuda. Le mostraron las distintas habitaciones de la casa y cuanto le quisieron mostrar el baño no ingresó al mismo para evitar tener que realizar un lavado del manos al salir.

Ahora, que ocurre si la pesona solo introduce una mano en el baño, por ej. para tomar un peine, etc. debe lavar ambos manos o sólo la que ingresó? El gran erudito autor de la obra Daat Torá escribe que en este caso no es necesario realizar ningún lavado de manos ya que no se posa ninguna impureza en forma parcial y cita pruebas para su opinión.

Sin embargo el gran rabino de Israel en su obra Yalkut Yosef tomo 3 folio 459 escribe al respecto y difiere de esta opinión.

El gran erudito Rabí Hayim Palachi z”l (Ruah Hayim cap. 3) escribe que en este caso debe realizar netilat yadaim en ambas manos ya que al introducir su mano en un lugar impuro la impureza del lugar se impregna en su cuerpo y por lo tanto en la otra mano lo que requiere de una netila total. No es similar al caso en que se ensució una sola mano, en cuyo caso sólo debe lavar la mano que se ensució, sin embargo la tum-á o impureza afecta ambas manos y por lo tanto debe realizar una netilat yadaim completa. Y así lo dictaminaron otras autoridades.

Nuestro maestro (Yebia Omer tomo 1 cap. 108) escribe que si introduce una sola mano no es necesario que se lave ambas ya que la impureza afecta sólo la mano que ingresó al baño, y cita pruebas para este dictamen.

En conclusión, si ingresa a un baño al salir debe realizar netilat yadaim ya que ingresó a un lugar impuro. Si introduce sólo una mano no es necesario lavar sino esa mano, si lava ambas es sumamente meritorio.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Para la lectura de la Halajá

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Para la lectura de la Halajá


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Para la lectura de la Halajá

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

Para la lectura de la Halajá

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

Para la lectura de la Halajá

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Para la lectura de la Halajá