Halajá paraיום ראשון ט' אייר תש"פ 3 בmayo 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

SOBRE LA HUMILDAD

Enseñó Rabí Levitas, ciudadano de Yabne “Debes ser muy, muy humilde”.

Explicó nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l (Anaf Etz Abot folio 246); A travez de las generaciones, nuestros grandes maestros se destacaron por su humildad, como aprendemos de un episodio que involucra a Rabí Akiva Eiguer z”l y el Hatam Sofer z”l. El gran erudito Rabí Daniel Prostitz z”l, integrante  del tribunal rabínico del Hatam Sofer, le propuso a este una candidata en segundas nupcias, la hija del gran erudito Rabí Akiva Eiguer z”l. El Hatam Sofer, que no conocía a la muchacha mandó a averiguar con el mismo Rabí Akiva sobre la misma. Le respondió que se trataba de una joven sumamente piadosa, temerosa de D-os, bonita y agraciada. Pero Rabí Akiva Eiguer z”l terminó su misiva con la siguiente frase. Seguramente ud. Como gran erudito y hombre piadoso de espíritu puro querrá cumplir lo que nuestros sabios aconsejan (Pesajim39) “debe el hombre vender cuanto tenga y conseguir el dinero para desposar la hija de un erudito”, y como sabrá yo todavía no alcancé esa categoría y estoy lejos de ser considerado un erudito.

Le respondió el Hatam Sofer z”l, en cuanto a las referencias de su hija, sus palabras, las de un eximio erudito me son fiables como cien testigos, ahora en cuanto al Talmud por ud. Citado no veo porque confiarle.

Finalmente, tras la intervención de Rab Daniel Prostitz z”l, se materializó el matrimonio y ambos eruditos quedaron emparentados.

Este es un ejemplo digno de admirar.

El Talmud (Yoma 87, Sanedrín 7) relata sobre el gran emoraíta Rab, quien al percibir que era acompañado por un gran séquito pronunciaba el siguiente versículo: “Si el mismo cielo alcanzara y si su cabeza llegara a las nubes, como un barro terminará perdiéndose.

 Nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l cuando asistía a eventos multitudinarios a los que arribaba e inmediatamente el público se ponía de pie en su honor y coreaba todo tipo de canciones en elogio y alabanza a su persona, mientras él pronunciaba para sí el ver. D-os, no permitas que caiga en la soberbia.

Relató uno de sus acompañantes, que en ocasión de su visita a México, fue recibido con honores de rey, y en medio de toda esa pleitesía uno de sus acompañantes se percató de que el Rab pronunciaba algo, entonces se acercó y logó oír como se decía a si mismo: “Ovadia, eres polvo de la tierra”.

Relata en la obra “Noheg Catzon Yosef” de nuestro insigne amigo Rabí Itzjak Dabda que solía decir Rabi Meir Sudri autoridad rabínica en la Yeshiva Porat Yosef donde estudió nuestro maestro, que cuando culminaba el día de estudios y cada estudiante se dirigía a su casa, Rabí Ovaida Yosef z”l permanecía recogiendo y ordenando libros que alguno estudiantes dejaban sobre las mesas. De esta forma colaboraba con los encargados de mantener el orden en la Yeshiva.

Y si estos insignes eruditos, que dedicaban sus vidas íntegras al estudio de la Torá se veían a sí mismos como poco merecedores, cuanto mas nosotros debemos mantener un perfil de humildad y adoptar el ver. que dice: Y nuestro espíritu como la tierra será.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Para la lectura de la Halajá

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Para la lectura de la Halajá

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Para la lectura de la Halajá

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Para la lectura de la Halajá

דין הנשים בסעודת מלוה מלכה

בהלכה הקודמת ביארנו שמצוה על כל אדם להשתדל לאכול סעודה רביעית שנקראת גם כן סעודת מלוה מלכה, על שם שהיא נערכת במוצאי שבת ללוות את שבת המלכה בצאתה ולהותיר ברכה לסעודות החול. וביארנו שמצוה להשתדל לאכול פת (לחם) בסעודה זו, ומי שאינו יכול לאכול פת מחמת שובעו, יוכל לסעוד בפת הבאה בכסנין (כגון עוגה או קרקר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: מי שחילל שבת עבור חולה, ובסופו של דבר התברר שלא היה צורך בפעולת חילול שבת כלל, האם הוא צריך כפרה על חטאו?

תשובה: מי שחילל שבת סתם, וכגון שנסע במכונית בשבת שלא לצורך פיקוח נפש כלל, בודאי שכאשר יחזור בתשובה מעוונו, יצטרך לעשות סדר תיקון תשובה, לכפר על חטאו הגדול בחילול שבת קודש. ואז, כשיראה ה' בעוניו ובצערו, בודאי שיקבל את תשובתו ברצון. אולם המחלל שבת עבור נפש מישראל הנמצאת בסכנה, מצוה גדולה עשה, ו......

Para la lectura de la Halajá