Halajá para domingo 8 Sivan 5780 31 mayo 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

MÁS SOBRE EL FRAUDE O COACCIÓN VERBAL

En la entrega anterior nos referimos a la honaat debarim (ver el día de ayer) entre el hombre y su compañero o el hombre y su esposa, a continuación aclararemos ciertos aspectos de esta prohibición, según fueron legislados en el Shuljan Aruj.

El Talmud (Baba Metzia 58b) dice: Estudiaron nuestros sabios sobre el ver. No engañará hombre a su compañero, que el mismo se refiere a la honaat debarim aún cuando no medie ningún tipo de fraude o engaño comercial. ¿De qué forma puede transgredirse esta prohibición? No debe el hombre, por ej., interesarse por una mercancía si no dispone de dinero. O sea, no debe preguntar el valor de un artículo al vendedor si no dispone de dinero para adquirirlo y no se halla interesado en el mismo, simplemente le interesa conocer el precio de venta, pues el vendedor asumirá que es un cliente potencial cuando realmente no se halla interesado. Por lo tanto resultaría que al preguntar ilusiona al otro innecesariamente y transgrede la prohibición de honaat debarim.

Si su compañero es una “ba´al teshuba” -retornante, nuevo observante de los preceptos de la Torá- no debe recriminarle que recuerde sus acciones anteriores. Tampoco debe reclamarle al hijo de un converso que recuerde quienes fueron sus padres, pues ello provoca aflicción y sufrimiento inapropiado. Ya hemos citado en la halajá anterior que esta prohibición de honaat debarim es especialmente aplicable al converso, pues fuimos advertidos al respecto en varias ocasiones.

Relata el libro de Yob, que cuando este fue afectado por tremendos sufrimientos su compañeros le dijeron: Es éste tu temor, tu confianza y tu esperanza y la perfección de tus camino? Recuerda ahora ¿quién fue el puro que se perdió? Esto significa que los compañeros de Yob le recriminaron que sus sufrimientos se debían a sus pecados, de esta manera incrementaron su aflicción y su padecer. Por lo que afirma el Talmud que la persona no debe hostigar al otro diciéndole que sus padecimientos se deben a sus pecados, pues también esto es una forma de honaat debarim, y así lo dictamina el Shuljan Aruj. Sin embargo la obra Perisha escribe que de todas formas los compañeros de Yob estuvieron acertados en sus comentarios pues él, Yob, sostenía que el Eterno se comportó con él inapropiadamente, por ello debieron señalarle que los sufrimientos que lo aquejaban se debían a sus pecados.

Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Para la lectura de la Halajá

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

Para la lectura de la Halajá


קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

Para la lectura de la Halajá

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

Para la lectura de la Halajá

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

Para la lectura de la Halajá

פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

Para la lectura de la Halajá