Halajá para lunes 23 Elul 5779 23 septiembre 2019

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

TASHLIJ

El primer día de Rosh Hashana, es costumbre concurrir colectivamente a la vera de un río, lago o manantial para recitar allí la plegaria del Tashlij. Esta costumbre es citada Rabí I. Molin z”l quien escribe que es costumbre el primer día de Rosh Hashana concurrir a la orilla de un lago para arrojar allí todos nuestros pecados, recitando la plegaria instituida para tal fin. El origen de esta costumbre se encuentra en el Midrash que relata sobre el trayecto de nuestro patriarca Abraham cuando se dirigía la monte donde debía ofrecer en sacrificio a su hijo. En dicho trayecto, el Satán intentó desviar a Abraham de su objetivo, cumplir con la orden divina y sacrificar a su hijo, sin embargo el patriarca permaneció incólume en su esfuerzo, y al darse cuenta el Satán de que no podía convencer a Abraham de que incumpla la orden divina, se presentó en su camino como un inmenso río que interrumpía la vía. Entonces, Abraham se adentró en el río hasta que las aguas amenazaban ahogarlo, y elevó sus ojos a los cielos rogándole al Eterno: “Señor del mundo, Tú me encomendaste ofrecer en sacrificio a mi hijo amado! Yo acepté dicho sacrificio sin protestar, y si ahora perezco en este río ¿quién santificará Tu nombre? En ese momento D-os amonestó al Satán y este abrió el camino.

Como afirma el sagrado libro del Zohar, el día del sacrificio de Itzjak fue Rosh Hashana, por ello leemos este día el párrafo de la Torá que relata este episodio. Y por ello concurrimos a un río en recuerdo de esta gran prueba de fe que enfrentó nuestro patriarca Abraham.

Otra fuente para esta costumbre cita el libro Ahole Yaacob en nombre del Talmud (Horaiot 12) donde enseña que se ungía a los reyes cerca de un manantial para simbolizar que fluya y se extienda su reino así como el manantial.

Y así, relata el citado Talmud, que Rab Mesharshia enseñaba a sus alumnos a estudiar cerca de un manantial para que dicho estudio se extienda y prospera así como lo hace el manantial.

Y debido a que en Rosh Hashana realizamos muchas acciones con simbolismos dirigidos a la expiación y a clamar por la misericordia divina, también en este caso concurrimos al agua para que el Eterno nos bendiga con un año en el que fluya la prosperidad y todo lo bueno, y está escrito: Y he aquí que Me inclinará hacia ustedes como un río de paz.

Las 8 Halajot más populares

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

Para la lectura de la Halajá

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Para la lectura de la Halajá

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

Para la lectura de la Halajá

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

Para la lectura de la Halajá


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

Para la lectura de la Halajá

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

Para la lectura de la Halajá

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

Para la lectura de la Halajá

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

Para la lectura de la Halajá