Halajá para lunes 23 Elul 5779 23 septiembre 2019

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

TASHLIJ

El primer día de Rosh Hashana, es costumbre concurrir colectivamente a la vera de un río, lago o manantial para recitar allí la plegaria del Tashlij. Esta costumbre es citada Rabí I. Molin z”l quien escribe que es costumbre el primer día de Rosh Hashana concurrir a la orilla de un lago para arrojar allí todos nuestros pecados, recitando la plegaria instituida para tal fin. El origen de esta costumbre se encuentra en el Midrash que relata sobre el trayecto de nuestro patriarca Abraham cuando se dirigía la monte donde debía ofrecer en sacrificio a su hijo. En dicho trayecto, el Satán intentó desviar a Abraham de su objetivo, cumplir con la orden divina y sacrificar a su hijo, sin embargo el patriarca permaneció incólume en su esfuerzo, y al darse cuenta el Satán de que no podía convencer a Abraham de que incumpla la orden divina, se presentó en su camino como un inmenso río que interrumpía la vía. Entonces, Abraham se adentró en el río hasta que las aguas amenazaban ahogarlo, y elevó sus ojos a los cielos rogándole al Eterno: “Señor del mundo, Tú me encomendaste ofrecer en sacrificio a mi hijo amado! Yo acepté dicho sacrificio sin protestar, y si ahora perezco en este río ¿quién santificará Tu nombre? En ese momento D-os amonestó al Satán y este abrió el camino.

Como afirma el sagrado libro del Zohar, el día del sacrificio de Itzjak fue Rosh Hashana, por ello leemos este día el párrafo de la Torá que relata este episodio. Y por ello concurrimos a un río en recuerdo de esta gran prueba de fe que enfrentó nuestro patriarca Abraham.

Otra fuente para esta costumbre cita el libro Ahole Yaacob en nombre del Talmud (Horaiot 12) donde enseña que se ungía a los reyes cerca de un manantial para simbolizar que fluya y se extienda su reino así como el manantial.

Y así, relata el citado Talmud, que Rab Mesharshia enseñaba a sus alumnos a estudiar cerca de un manantial para que dicho estudio se extienda y prospera así como lo hace el manantial.

Y debido a que en Rosh Hashana realizamos muchas acciones con simbolismos dirigidos a la expiación y a clamar por la misericordia divina, también en este caso concurrimos al agua para que el Eterno nos bendiga con un año en el que fluya la prosperidad y todo lo bueno, y está escrito: Y he aquí que Me inclinará hacia ustedes como un río de paz.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Para la lectura de la Halajá

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Para la lectura de la Halajá

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Para la lectura de la Halajá


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Para la lectura de la Halajá

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Para la lectura de la Halajá

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Para la lectura de la Halajá

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Para la lectura de la Halajá