Halajá para domingo 8 Tevet 5780 5 enero 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

PARARSE DELANTE DE UN ANCIANO

Como vimos anteriormente, el precepto de la Torá no sólo establece que se debe poner de pie ante un erudito de Torá, talmid jajam sino también ante un hombre anciano

Difieren las autoridades rabínicas sobre la edad a la que aplica el concepto anciano en la Torá y por lo tanto ante quien debemos pararnos. En tanto que algunos sostienen que desde los sesenta años el hombre es considerado anciano a estos efectos, Maran sostiene que sólo a partir de los setenta años se considera el hombre anciano y por lo tanto hay que pararse delante de él.

De todas formas, escribe nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l que el que se para ante un hombre de sesenta años convoca sobre sí la bendición ya que así lo dictaminó el Ar”i z”l. Sin embargo según la halajá determinamos como escribiera Maran que sólo a partir de los setenta años se debe parar ante su presencia.

Como vimos anteriormente, la obligación de pararse delante de un anciano es un precepto de la Torá, por lo tanto ante la duda si un hombre alcanzó los setenta años o no es preciso pararse ante su presencia ya que se considera una duda sobre un precepto de la Torá y por lo tanto se debe proceder de la forma más estricta. Lo mismo aplica sobre un erudito del que tenemos dudas si alcanzó el nivel de poder dictaminar halajot, es preciso pararse ante su presencia ya que también esto es un precepto de la Torá. Sin embargo delante de los estudiosos –abrejim- de las instituciones rabínicas no es preciso pararse aún cuando merecen todo el respeto debido a que dedican su vida al estudio de la Torá.

La obligación de pararse ante un anciano, así como ante el erudito aplica sólo cuando estos se acercan a los cuatro codos aledaños al lugar donde se encuentra sentado. No como en el caso del padre o el rabino específico –de quien aprendió todo lo que sabe- ante quienes debe pararse desde que los ve y hasta que los pierda de vista o tomen asiento, como vimos anteriormente.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Para la lectura de la Halajá

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Para la lectura de la Halajá


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Para la lectura de la Halajá

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Para la lectura de la Halajá

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Para la lectura de la Halajá

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Para la lectura de la Halajá