Halajá para lunes 22 Cheshvan 5781 9 noviembre 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

SOBRE EL BIRKAT HAMAZON DE SHABBAT Y ROSH HODESH

Como ya citamos en varias ocasiones, en el bircat hamazon de Shabbat sedebe agregar el párrafo “retze vehahalitzenu” así como en Purim y Janucá “al hanisim” y en Rosh Hodesh “yaale beyabo”

Ahora, es preciso analizar la siguiente situación. Como ocurre en muchas comunidades, la seudá shelishit, tercera comida de Shabbat se extiende hasta ya entrada, halájicamente, la noche, por lo tanto debemos saber si también en este caso en que termina la comida después de que cayó el dia debe pronunciar el párrafo correspondiente a Shabbat, Rosh Hodesh, Purim o Janucá según corresponda.

Al respecto, existe divergencia entre las grandes autoridades que comentaron el Talmud. Sin embargo, Maran (cap. 189 inc. 17) escribe que si se extiende la comida de Shabbat hasta ya terminado el día, debe pronunciar el párrafo “retze vehahalitzen” en el bircat hamazon, así como yaale veyabo en Rosh Hodesh o “al hanisim” en Purim y Janucá, pues nos guiamos por el comienzo de la comida y la misma comenzó en el día festivo y por lo tanto aún cuando el bircat hamazon lo pronuncie ya de noche, o sea una vez terminado el día, debe pronunciar el párrafo alusivo que corresponda.

Y aun cuando el Ben Ish Hay (parashat Jukat) escribe a los efectos halájicos según dictaminara Maran, establece una diferencia y afirma que esto es válido para Shabbat y Yom Tob, sin embargo en Rosh Hodesh, Purim y Janucá no aplica este dictamen.

Nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l (Halijot Olam tomo 2 folio 87) cita este dictamen del Ben Ish Hay y analiza que el autor no explicó el por qué de esta diferencia. Nuestro maestro z”l explica que seguramente Rabí Yosef Haym z”l se basó en opinión que establece que tanto en Shabbat como en Yom Tob existe una halajá que establece la obligación de extender un poco el día sagrado, es decir que el mismo no culmina al anochecer sino cuando se realiza la “habdalá” -rezo de culminación del dia sagrado- Por ello se agrega el párrafo correspondiente al día de Shabbat o Yom Tob ya que el mismo no termina sino hasta la “habdalá” que se pronuncia después de la plegaria de arvit. Sin embargo en Purim, Janucá o Rosh Hodesh no existe una halajá que estipule la extensión del día y por lo tanto el mismo termina al caer el sol, lo que explica que no se deba agregar el párrafo correspondiente al día que acaba de terminar.

Nuestro maestro difirió de esta opinión y escribe que a los efectos halájicos se debe dictaminar según escribiese Maran (Sh. Aruj arriba mencionado) y tanto en Shabbat, Yom Tob, Rosh Hodesh o Purim y Janucá aún cuando termine su comida ya entrada la noche debe pronunciar el párrafo correspondiente al día sagrado en que comenzó a comer.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá


דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Para la lectura de la Halajá