Halajá para martes 24 Sivan 5780 16 junio 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

EL CLEMENTE

El finalizar técnicamente el “bircat hamazon”, o sea al finalizar la cuarta bendicion, se acostumbra recitar varios pedidos que comienzan con quel el Clemente nos conceda…. Y aún cuando estos pedidos no son una parte integral del bircat hamazon, pues no fueron instituidos por nuestros sabios sino son una costumbre, se recita en las distintas comunidades ateniéndose cada una a lo acostumbrado en la misma, por lo que varían estos pronunciamientos y cada quien, en tanto esté en capacidad de hacerlo puede incrementar pedidos según lo considere o necesite. Así como en la bendición que se pronuncia sobre el anfitrión se puede bendecir al mismo con distintos textos que no son exclusivamente los que aparecen en los libros.

Nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l solía, cuando tenia húespedes en su mesa, bendecirlos en esta sección diciendo: “Que el Clemente bendiga a todos los reunidos en esta mesa, con larga vida, riqueza, honores y todo lo bueno”.

Y así, cita esta costumbre el Tur (cap. 189) refiriendo los distintos pronunciamientos que se realizan. Y el Or Zarua (cap. 199) hace referencia a esta costumbre e indica que se lleva a cabo en Shabbat y que también se adicionan pedidos de acuerdo a las necesidades personales, como “el Clemente nos salve de la pobreza” o “el Clemente no proteja de quienes no spersiguen” etc. Rabí Manahem Hameiri z”l (s. XV) refiere esta costumbre en su obra Maguen Abot, sobre el Pirke Abot y agrega que cada quien puede pedir según su necesidad.

Ahora, con respecto a interrumpir en medio de estos pedidos, siendo que los mismos no forma parte integral del bircat hamazon sino son una costumbre, es lógico suponer que se puede interrumpir en medio de ellos.

Rabí Yosef Hayim z”l (Ben Ish Hay, Jukat) escribe que está prohibido interrumpir en medio del recitado de “el Clemente….”, sin embargo, teniendo en cuenta lo que acabamos de escribir no puede existir una prohibición de interrumpir ya que no son parte del bircat hamazon, sólo que no es apropiado hacerlo y es casi prohibido interrumpir una costumbre adquirida entre todas las comunidades, por ello es que Rabí Yosef Hayim z”l escribió que es prohibido aún cuando técnicamente no exista prohibición alguna.

Y así lo escribe nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l (Halijot Olam tomo 2 folio 74) y agrega que de mediar alguna necesidad, como tranquilizar a un bebe que llora, etc. se puede interrumpir y por supuesto se puede interrumpir para responder  “amen” o “baruj hu ubaruj shemo”. Tambien escribe nuestro maestro que de necesitar hacerlo puede trasladarse a otro lugar o caminar en medio de los “harahman” ya que no es necesario pronunciarlos sentados como el mismo bircat hamazon.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

Para la lectura de la Halajá

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

Para la lectura de la Halajá

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

Para la lectura de la Halajá


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Para la lectura de la Halajá