Halajá para jueves 14 Elul 5780 3 septiembre 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

DISCULPAS POR MEDIO DE UN EMISARIO

Pregunta: Si cometió un pecado contra el otro y debe disculparse ¿debe hacerlo personalmente o puede hacerlo por medio de un emisario?

Respuesta: Se desprende de lo escrito por Ramba”m (Leyes sobre La Constricción cap. 2) que la persona que injurió al otro o pecó de alguna manera contra su compañero debe disculparse con él y sólo si el otro no acepta las disculpas debe enviar un emisario para que intervenga a fin de lograr que lo disculpe.

De lo anterior aprende Rabí Yaacob ben Habib (En Yaacob tratado de Yoma) que los que suelen designar un tercero para que intermedie entre la persona que ofendió o actuó contra el otro para que posteriormente se acerquen, es una costumbre errónea ya que en principio es necesario acercarse personalmente al agraviado y de no aceptar el otro las disculpas debe designar un tercero para que medie en la cuestión. Y muchas autoridades rabínicas importantes, como el Keneset Haguedolá y otros citan ese comentario de Rabí Yaacob ben Habib a los efectos halájicos.

Sin embargo, escribe Rabí Hizquiá da Silva z”l (una de las grandes autoridades halájicas de Jerusalén hace aprox. 250 años) escribe (Sh. Aruj cap. 606) que este dictamen de Rabí Yaacob ben Habib no es definitivo, y se suman a esta opinión otras grandes autoridades como Rabí Hayim Palachi z”l en su obra “Lehayim Yerushalim” aduciendo que en realidad la persona debe actuar dea forma más efectiva para alcanzar el objetivo deseado, es ofrecer las disculpas del agraviado.

Y así se deduce el Midrash que comenta que Aarón, el sacerdote intercedía entre las partes distanciadas y cuando estos se encontraban volvían a acercarse y se unían en amistad nuevamente. Y así lo dicatamina Rabí Ovadia Yosef, Shlit”a, (Yejabe Daat tomo 5 cap. 44) donde cita el Midrash que comenta que los hermanos de Yosef enviaron a este a los hijos de Bilhaa para que intercediera entre ellos y lograran que los disculpara.

Y aun cuando en realidad los citados Midrashin no son suficiente para desplazar de la halajá el dictamen de Rabí Yaacob ben Habib, sugiere Rabí Ovadia Yosef, z”l, que en principio la persona debe dirigirse directamente al agraviado para pedirle sus disculpas y sólo si sabe que el otro no las aceptará o se trata de una persona intransigente, buscará la mediación de alguien para que logre que lo disculpe y se armonice la relación.

Y en el Midrash “Pirke de Rabi Eliezer” escribe que todos los días el Satán acusa al pueblo de Israel, a excepción del día de Quipur en que le dice al Eterno, tienes en la tierra un pueblo similar a los ángeles celestiales, así como los ángeles viven en armonía, ellos también viven en paz, así como los ángeles están limpio también ellos lo están. Y D-os oye estos comentarios y expía sus pecados.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Para la lectura de la Halajá

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Para la lectura de la Halajá

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Para la lectura de la Halajá


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Para la lectura de la Halajá

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Para la lectura de la Halajá

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Para la lectura de la Halajá

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Para la lectura de la Halajá