Halajá paraיום רביעי כ' אב תשע"ט 21 בagosto 2019

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

AGREGAR AGUA EN LA COMIDA DE SHABBAT

Pregunta: En numerosas ocasiones, por error no se coloca suficiente agua en la olla que se halla sobre el fuego con la comida caliente para Shabbat, y por la mañana se percata de que la comida se está secando, en este caso ¿se puede adicionar agua a la olla de una olla con agua hirviendo que se halla sobre el fuego?

Respuesta: La primera autoridad que trató este tema fue Rabenu Yona z”l (s. XIII) en una de sus responsas. Allí, escribe que se trata de un error difundido el dejar una olla hirviendo para agregarla a la comida el Shabbat por la mañana para evitar que se consuma, pues al sacar el agua del fuego baja su punto de hervor y al colocarla dentro de la olla con la comida vuelve a hervir, o sea a cocinarse y por lo tanto se estaría profanando el Shabbat.

O sea que al retirar el agua de sobre el fuego y bajar su intensidad de hervor no pueden ya cocinar, y al ser agregadas a la olla sobre el fuego vuelve a hervir y se estarían cocinando nuevamente.

Sin embargo, Rabbenu Nissim z”l (s. XIV) considera que no existe prohibición alguna ya que nos regimos según la regla que establece que “en bishul ajar bishul”, o sea que no existe cocción sobre lo ya cocinado. Por lo que incluso si el agua se enfriara ya no hay prohibición de volver a hervirla.

Según la halajá, hemos escrito oportunamente que esta regla de “en bishul ajar bishul” aplica sólo sobre sólidos y no sobre líquidos, o sea que las sopas, jugos, etc. incluso si ya se hubiesen cocinado al enfriarse vuelven a considerarse crudos.

Maran (Sh. Aruj cap. 318) legisla según esta última opinión y por lo tanto escribe que no es correcto dejar una olla sobre el fuego para utilizar su agua hirviendo para agregarla en la olla con la comida sobre el fuego.

Las comunidades ashkenazitas que se rigen según Ram”a, suelen agregar agua hirviendo a la comida sobre el fuego, ya que así lo legisla el mismo Ram”a, quien escribe que el agua debe estar caliente aún a baja temperatura pero no fría.

Alguna comunidades de Marruecos también suelen regirse según esta opinión de Ram”a, evidentemente debido a que así lo promulgaron las grandes autoridades halájicas que regían a las comunidades Marroquíes.

A los efectos halájicos, escribe nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef, z”l, que en la tierra de Israel se asumió la opinión de Maran y por lo tadebe prohibir este proceder en Shabbat.

Especialmente pues existe una forma de agregar agua de manera autorizada, y es colocando una bolsa de cocción llena de agua y si considera que la falta agua a la comida puede abrirla dentro de la misma olla y así se desparramará el líquido.

En conclusión, los sefaradím tienen prohibido dejar una olla de agua al fuego para agregarla en la mañana de Shabbat a la comida que se está cocinando.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Para la lectura de la Halajá

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Para la lectura de la Halajá


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Para la lectura de la Halajá

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Para la lectura de la Halajá

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Para la lectura de la Halajá

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Para la lectura de la Halajá