Halajá paraיום שני י"א אב תשע"ט 12 בagosto 2019

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

COCCIÓN EN SHABBAT

El Talmud (Shabbat 73ª) afirma que una de las “melajot” -actividades prohibidas en Shabbat- es el horneado –afia-. Ya hemos aclarado, que todas las actividades prohibidas en Shabbat son las que se llevaban a cabo en el Mishkan, el santuario del desierto, en este caso, el Talmud especifica que la melaja ofe que se realizaba en el Mishkan era la cocción de las especies destinadas al incienso. Y el motivo por el que se cita la acción de ofe, o sea horneado, y no la de mebashel, cocción, es que el horneado se prohíbe como una extensión de la prohibición de cocinar, lo mismo aplica para la fritura o el asado en Shabbat ya que estos se hallan prohibidos por ser considerados una forma de cocción. De todas formas, escogió la Mishna citar la melajá de ofé pues venía enumerando las actividades destinadas a la producción del pan, como el trillado, molido, cernido, etc. del grano, por ello continuó con la melajá de ofé aún cuando la actividad prohibida específica que se llevaba a cabo en el Mishkan era la de cocinar.

Se trasgrede la prohibición de cocinar en Shabbat aún cuando la comida se hallaba semi-cocinada desde la víspera y es colocada sobre el fuego o la plata de Shabbat, de todas formas está cocinando en Shabbat. Y aún si la comida se hubiese cocinado totalmente antes de Shabbat, no siempre está permitido volver a colocarla sobre la plata eléctrica en Shabbat, como ya lo veremos oportunamente.

La prohibición de cocinar en Shabbat no está relacionada con encender fuego pues se trata de dos prohibiciones diferentes. Por lo tanto, está prohibido cocinar en Shabbat incluso sobre un fuego que fue encendido la víspera de Shabbat o colocar una comida sobre la chapa eléctrica que se encendió desde el viernes, por lo que hay que advertir sobre esta situación, ya que lamentablemente muchas personas, por ignorancia, creen que está permitido cocinar en Shabbat sobre la plata eléctrica puesta a funcionar desde el viernes.

Se considera cocción al llevar el alimento, u otro elemento a la temperatura de “yad soledet”,literalmente que la mano se aparta al tocarlo; esta temperatura fue calculada por algunas autoridades rabínicas contemporáneas en aproximadamente 45 grados centígrados. Sin embargo, está prohibido colocar el alimento sobre el fuego aún cuando no tienen intención de que se caliente hasta la temperatura prohibida, pues si al colocarlo sobre cierto lugar el alimento alcanzará esta temperatura en el trascurso del día, aplica la prohibición de cocinar –mebashel-. Sin embargo, se desea colocar agua frente al fuego a una distancia que nunca alcanzaría la temperatura de yad soledet, está permitido hacerlo en Shabbat ya que esto no se considera cocinar.

Las 8 Halajot más populares

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Para la lectura de la Halajá

קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

Para la lectura de la Halajá

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

Para la lectura de la Halajá


פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

Para la lectura de la Halajá

ימי הפורים – משלוח מנות

מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים". ובגמרא במסכת מגילה (דף ז). אמרו, משלוח "מנות" שתי מנות לאיש אחד. "ומתנות לאביונים", שתי מתנות לשני בני ......

Para la lectura de la Halajá

חמץ שנפסל למאכל קודם הפסח – איפור ומשחות שונות - מגפת ה"קורונה"

---------------------------- בימים אלה בהם מגפת ה"קורונה" מתהלכת בכל קצווי תבל והסבל רב מאד, מלבד החובה הפשוטה להקפיד מאד על כל ההנחיות הנמסרות על ידי משרד הבריאות, ובזהירות יתירה אף יותר ממה שקובעות התקנות, "לך עמי בוא בחדריך וסגור דלתיך בעדך, חבי כמעט רגע עד יעבור זעם", ועל ......

Para la lectura de la Halajá

הכשר הכיורים והמטבח - ובענין מגפת הקורונה

בענין מגפת הקורונה, אנו מצרפים היום הקלטה מדברי רבינו הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א בעניני הלכה הנוגעים לימים הללו. אנו מבקשים לעורר על כך, שמי שיש לו שכן זקן או בודד, חובה קדושה להתעניין במצבם של אנשים, לבדוק את מצב רוחם ושלא יחסר להם כלום. ואין מזרזין אלא למזורזין, כי על פי דין תורת......

Para la lectura de la Halajá