Halajá paraיום ראשון א' אלול תשע"ט 1 בseptiembre 2019

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

EL MES DE LA MISERICORDIA DIVINA

Ya anteriormente hemos desarrollado el motivo por el cual este mes es apropiado para incrementar los ruegos y las plegarias al Eterno.

Como es sabido, estos días son propicios para elevar nuestras plegarias a D-os y El las oye. Como afirma el ver. Yo soy para el Eterno y el Eterno es para mi cuyo acrónimo forma el nombre del mes de Elul. Y escribe Rabbenu Yona (s. XIII) en su obra Shaare Teshuba: Desde que ingresa el mes de Elul y hasta la salida del día de Quipur el hombre debe permanecer temeroso del resultado de su juicio ante el Eterno. Y el mérito de estos días hará que se acerque el día de la redención, como afirmó el rey David: Para David, D-os, eres mi luz y mi salvación; “mi luz”, se refiere a Rosh Hashana y “mi salvación” a Quipur. Y concluye el rey David este versículo diciendo: Si no creyera que veré la luz del Eterno en la tierra de la salvación, y explican nuestros sabios en el Talmud (Berajot 4ª) que el rey David temía que sus pecados impidieran que se produzca la salvación. Por ello, la palabra hebrea que corresponde a la frase “si no creyera” forma el acrónimo Elul, el mes en que el mérito de nuestra Teshuba hará que se acerque la redención.

Y escribe el gran sabio Rabí David Amar z”l en su obra Tefilá Ledavid, que durante las plegarias del mes de Elul y los diez días que median entre Rosh Hashana y Quipur es preciso meditar en la bendición de “hashibenu abinu letorateja” –haznos retornar Padre a Tu Torá- que recitamos en la plegaria de “shemona esré” que aquellos conocidos suyos o parientes que están alejados de Su Torá retornen en Teshuba, como cita todo esto nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef, z”l (Jazon Ovadia folio 27).

Y si meditamos, veremos que solemos extendernos en nuestras plegarias sobre parientes y amigos que están enfermos, o que necesitan encontrar su pareja, etc. cuando deberíamos sentir un dolor más intenso por aquellos que están perdiendo su mundo espiritual y no se preparan para la vida eterna del mundo por venir cuya trascendencia es infinitamente superior a la de este mundo.

Y recordamos, que cuando falleció la esposa de nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef, z”l, incrementó sus plegarias y lectura de Salmos en su bendita memoria, y recordaba lo que afirma los sabios de la “cabalá” que es preciso ver al pariente fallecido como que nos ruega que hagamos lo necesario para elevarlo espiritualmente en el mundo de las almas. Pues la necesidad de méritos que ayuden al hombre en el mundo de las almas es mucho mayor que cualquier otra necesidad de este mundo.

El erudito Rabí David Amar z”l en su obra arriba citada, menciona el texto literal que es preciso pronunciar por un pariente que se halla lejos de la Torá, a saber: Sea voluntad ante Ti, D-os nuestro y de nuestros padres, que ahondes allí, bajo Tu trono celestial un lugar para recibir la Teshuba de todos los pecadores del pueblo de Israel, y entre ellos Haz que retorne en Teshuba Fulano hijo de Fulana pues Tu diestra se halla tendida para recibir a los retornantes, y culmina la bendición Baruj Ata H´ Harotze Bitshuba.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Para la lectura de la Halajá

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

Para la lectura de la Halajá

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Para la lectura de la Halajá


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Para la lectura de la Halajá

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר להתפלל בתפילת העמידה כנגד (מול) פרוכת שיש עליה ציורים?

תשובה: כתב רבינו הרמב"ם בתשובה (מהדורת פריימן סי' כ), והבגדים המצויירים, אפילו אינן בולטות (התמונות שבציור), לא נכון להתפלל כנגדם, ואנחנו רגילים להעצים עינינו כשיקרה לנו להתפלל מול כותל (קיר) או בגד מצוייר. ומבואר אם כן מדברי הרמב"ם, שלא נכון להתפלל מול בגד או פרוכת שיש עליה ציורים, וע......

Para la lectura de la Halajá