Halacha for יום חמישי ו' תשרי תשפ"א 24 בSeptember 2020

Motza’ei Yom Kippur

Adding From the Mundane Onto the Holiness
One must add some of the mundane weekday onto the holiness of Yom Kippur upon its exit, i.e. one should not end this holy day immediately with nightfall; rather, one should wait another few minutes. Thus, it is prohibited to eat or perform work on Motza’ei Yom Kippur (the night following Yom Kippur) immediately at nightfall; rather, one should wait a short while. It is indeed worthy for every person to act stringently and abstain from eating and performing work until seventy-two minutes past sunset have elapsed in accordance with the opinion of Rabbeinu Tam as well as the majority of the Rishonim. We have already dedicated a special Halacha stressing the importance of being stringent in accordance with Rabbeinu Tam’s view.

Nevertheless, one who is ill and suffers greatly from the fast or pregnant or nursing women who suffer greatly from the fast may act leniently and eat a short time after nightfall (in the United States approximately forty minutes past sunset).

Havdala on a Cup of Wine
One must recite Havdala on a cup of wine on Motza’ei Yom Kippur just as one would do on Motza’ei Shabbat and Motza’ei Yom Tov.

The “Boreh Me’orei Ha’esh” Blessing
In the Havdala of Motza’ei Yom Kippur, one must recite the “Boreh Me’orei Ha’esh” blessing just as one does during the Havdala of Motza’ei Shabbat. The reason why we recite this blessing on Motza’ei Shabbat is because the creation of fire came about on Motza’ei Shabbat, as the Gemara (Pesachim 54a) states that on Motza’ei Shabbat, Hashem granted Adam the wisdom to strike two stones together to produce fire.

However, on Motza’ei Yom Kippur which does not coincide with Motza’ei Shabbat, this reason does not apply. Nevertheless, one should recite this blessing on Motza’ei Yom Kippur as well, for during Yom Kippur, it was prohibited to light a fire and on Motza’ei Yom Kippur, it becomes permissible to do so once again. We therefore recite the “Boreh Me’orei Ha’esh” blessing as a result of the renewed permission to light a fire.

One must therefore take care that the fire used to recite this blessing on was from a “candle which rested,” i.e. a candle lit before the onset of Yom Kippur or another candle lit from a candle which was lit before the onset of Yom Kippur, for on Yom Kippur itself it has been forbidden to light a fire from it and now, on Motza’ei Yom Kippur, it is permissible to light a fire from it.

If one does not have a candle lit before the onset of Yom Kippur, on all other years according to Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l, one should not recite the “Boreh Me’orei Ha’esh” blessing at all. (See Responsa Yechave Da’at, Volume 1, Chapter 63 and Chazon Ovadia-Yamim Nora’im, page 383.)

Boreh Minei Besamim
During Havdala of Motza’ei Yom Kippur, a blessing is not recited on Besamim (fragrant objects).

From Strength to Strength
It is a Mitzvah to eat and drink merrily on Motza’ei Yom Kippur, as the Midrash states that on Motza’ei Yom Kippur a Heavenly voice rings out and exclaims, “Go eat your bread with joy and drink your wine with a good heart, for G-d has already accepted your actions.” (Kohelet Chapter 9)

Those who are especially meticulous with Mitzvah observance begin building their Sukkah on Motza’ei Yom Kippur in order to go from one Mitzvah to another, as the verse states, “They will go from strength to strength.”

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha