Halacha for יום רביעי י"ד ניסן תש"פ 8 בApril 2020

Magid-Motzi-Matzah

The order of the night of Pesach printed in Haggadot is as follows: Kadesh, Urchatz, Karpas, Yachatz, Magid, Rochtza, Motzi, Matzah, Maror, Korech, Shulchan Orech, Tzafun, Barech, Hallel, Nirtzah.

Magid
Upon reaching the point of the Seder entitled “Magid,” the entire household should read the Haggadah with enthusiasm and concentration. The custom of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l was that each member of the household (in the order they were seated around the table) would read a paragraph of the Haggadah out loud while everyone else read along in an undertone. Every so often Maran zt”l would offer some beautiful insights on the text of the Haggadah based on Midrashim and other teachings of our Sages.

One should not spend too much time on “Magid,” for one must take care to eat the “Afikomen” before halachic midnight (at 12:41 AM in Jerusalem and at 12:57 AM in New York) and because there are those who are quite hungry by this point and wish to eat. One should therefore be organized and not let “Magid” become too drawn out and the majority of the Torah thoughts and insights should be left for during the meal, while people are eating.

Motzi-Matzah
The Matzah used to fulfill one’s obligation on the Seder night must be made of wheat that was guarded from leavening from the time it was harvested. This is what we call “Shemura Matzah” or Matzah made from wheat which was guarded from coming in contact with even a drop of water from the time it was harvested. It is especially worthy that this Matzah be hand-made for the purpose of this Mitzvah of eating Matzah on the first night of Pesach. Since there are many serious questions that can arise about the Kashrut of Matzah quite easily, it is imperative that one purchase Matzah made under the strict supervision of reliable Kashrut agency. Nowadays, thank G-d, hand-made (round) Shemura Matzah with a respectable Kashrut certification is readily available and one should use these for the Mitzvot of the Seder night.

The “Al Achilat Matzah” Blessing
One may only recite the “Al Achilat Matzah” blessing before eating Matzah on the Seder night (both Seder nights outside of Israel). However, on all subsequent days of Pesach, eating Matzah is not compulsory and this blessing may therefore not be recited.

The Amount of Time During Which One Must Eat the Matzah
The Matzah must be eaten within an allotted amount of time called “Achilat Peras.” Preferably, one should eat the entire “Kezayit” of Matzah within a maximum of four minutes. (If one cannot eat the entire portion of Matzah during this amount of time, one should make sure to eat it within a maximum of seven-and-a-half minutes.) In the next Halacha, we shall discuss how much Matzah one must eat on the Seder night.

The “Halacha Yomit” staff wishes the entire Jewish nation much health, happiness, healing, Parnassah, and Nahat. May we merit to spend the next Pesach holiday in Jerusalem amid the arrival of our righteous King Mashiach, the building of the Third Bet Hamikdash, and the Resurrection of the Dead, Amen!

Chag Sameach and Tizku Le’Shanim Rabbot Ne’imot Ve’Tovot!

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Read Halacha

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

Read Halacha

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha