Halacha for jueves 4 Iyar 5779 9 May 2019

Question: May one sit on a bench when there are Sefarim (holy books) placed on it?

Answer: The Gemara (Menachot 32b) states: “Rabbi Chelbo said: ‘I saw that when Rav Huna wished to sit on a bed on which a Sefer Torah was placed, he would move the Sefer Torah to a different location and only then would he sit down.’” This means that Rav Huna was of the opinion that one may not sit on a bed on which there was a Sefer Torah. Indeed, the Talmud Yerushalmi states that one may not sit on a bench on which a Sefer Torah is placed. The Gemara recounts that Rabbi Eliezer once (inadvertently) sat on a bench on which there was a Sefer Torah and when he realized this, he immediately jumped up and recoiled as one would as though he had seen a snake (because of his fear and out of respect for the Torah). Based on this Yerushalmi, the Rambam, Ra’avad, and other Poskim rule that one may not sit on a bed or bench on which a Sefer Torah lay.

Maran Ha’Bet Yosef (Yoreh De’ah, Chapter 282) quotes the words of Rabbeinu Mano’ach who writes that some say this only applies to a Sefer Torah, however, other Sefarim do not share the same law; it is nevertheless worthy to act stringently. The Orchot Chaim writes that one should not act leniently so that one does not appear like he is treats Sefarim lightly. Maran Ha’Shulchan Aruch rules stringently only with regards to an actual Sefer Torah, however, the Rama rules that the same applies to other Sefarim.

However, the Poskim write that there is greater room for leniency regarding our Sefarim, for Sefarim which are printed have less sanctity than those which are hand-written. Although Sefarim nowadays require Genizah (ritual disposal) and must be treated with respect in that one may not walk around undressed in a room with a library of Sefarim or change a baby’s diaper when facing Sefarim, nevertheless, their sanctity is not as great as hand-written Sefarim.

After discussing the words of the Poskim regarding this matter, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules that, halachically speaking, one may act leniently regarding printed Sefarim. Nevertheless, the Ashkenazi custom is to act stringently based on the ruling of the Rama who states explicitly that one must act stringently regarding other Sefarim as well (and not only a Sefer Torah); they must therefore act stringently regarding printed Sefarim according to their opinion. However, according to the Sephardim who follow the rulings of Maran who rules stringently only with regards to a Sefer Torah, acting stringently with regards to hand-written Sefarim is surely sufficient but there is room for leniency regarding printed Sefarim.

It is nonetheless improper to place Sefarim on a bed on which one sleeps especially when there is concern that a Sefer may fall off during the course of the night and lay on the floor disrespectfully. It is likewise forbidden to place one Tefillin bag on a bed on which one sleeps next to one’s feet, for this is extremely disrespectful; however, if one wishes to place the Tefillin on the bed not next to one’s feet in a way that there is no concern that they will fall off in the middle of the night, one may place them on the bed when one is sleeping in it alone (see Shulchan Aruch Orach Chaim, Chapters 40 and 140).

Summary: One may not sit on a bench on which a Sefer Torah is placed. The Ashkenazi custom is to act stringently regarding all Sefarim. The Sephardic custom, on the other hand, is to act leniently with regards to printed Sefarim; regarding hand-written Sefarim, however, it is preferable not to sit on a bench on which such Sefarim lay.

It is permissible to sit on a bench on which a Tefillin bag lay, however, it is forbidden to place a Tefillin bag on a bed on which one sleeps next to one’s feet, for this is disrespectful.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Read Halacha