Halacha for יום שישי י"ח תשרי תשפ"ב 24 בSeptember 2021

Shabbat Chol HaMoed Sukkot - You Shall Rejoice During Your Chag- [Explaining Why the Ultimate Simchah is Experienced in a Temporary Dwelling the Sukkah]

(HaRav HaGaon Rav Yaakov Sasson Shlit”a, a grandson of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l)
(translated by our dear friend Rav Daniel Levy Shlit”a, Leeds UK)

One of the mitzvot that we have been specifically commanded in during the Chag of Sukkot is the mitzvah of simchah, as the passuk states “You shall rejoice on your Chag…so that you will be only happy” (Devarim 16:14-15).

Included in this mitzvah is that a person eats well prepared food such as meat and drinks wine, and purchases for his wife and children nice clothes to honour the Chag, and for young children he should give them sweets, popcorn nuts.

However, it is clear that the main simchah that we have been commanded in, isn’t a physical joy such as eating and drinking and the like, but in essence a spiritual simchah, that a person rejoices in Hashem Yitbarach, that we merited to come under his Kingship and that He looks after each of us, and that we have merited to [have the opportunity to] serve Him our whole lives.

Indeed we are required to rejoice on all the Chagim, however, on Sukkot there is a stronger element of the mitzvah of simchah, as Rambam writes, “Even though that there is a requirement to rejoice on all the Moadim, during Sukkot in the Bet HaMikdash there was additional simcha, as the passuk states ‘You shall rejoice before Hashem your G-d for seven days’ [Vayikra 23:40], and it is a mitzvah to increase this simcha” (Laws of Lulav [8:12-14]).

We may ask, that if there is such a great mitzvah to rejoice during the days of Chag HaSukkot, if so, why did Hashem specifically command during these days to leave our permanent home and enter a temporary dwelling? Surely, on the contrary, it would be more conducive to rejoice in the living conditions that we are accustomed to, each person in their home.

HaRav Yaakov Neiman z”l [1895-1983] (Founder of Yeshivat Or Yisrael in Lithuania and Petach Tikvah), explained this as follows. On the contrary, since true simchah can only be achieved when we come to the realisation that this world is only a “temporary dwelling”, therefore we have been commanded to specifically rejoice in a “temporary dwelling”. For one who thinks that the purpose of a person in this world and indeed behaves as if this world is a “permanent dwelling”, it is impossible for them to reach true simchah.

He further mentioned regarding this, what a great Rav explained (Rav Moshe Rosenstein z”l [1881-1940] (Mashgiach Ruchani in Yeshivat Lomza, Poland), regarding the minhag that many have, to read Megillat Kohelet during Sukkot. They [people in general], explain the reason for this, because King Shlomoh wrote in Kohelet that this whole world is empty. Therefore they read it, so that they not over rejoice during Sukkot, realising that this world is transient and not permanent.

However the Gaon explained this using reverse logic. The reason that we read Megillat Kohelet is because it is impossible to attain true great simchah, unless a person is no longer attached to the emptiness of this world, and he erases “jealousy, desire and honour” [see Avot 4:21], and he realises and acknowledges that this world is merely a waiting room prior to entering the eternal world [see ibid. 4:16]. Only then may he achieve true great simchah.

The Editorial Board of Halachah Yomit bless all precious subscribers with a b’birchat Chag Sameach, may you merit to many pleasant and good years, and may we merit to witness the arrival of Mashiach Tzidkeinu and the rejoicing of the Water Drawing, with a sound of happiness and jubilation, speedily in our days. Amen

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

Read Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Read Halacha