Halacha for יום שלישי י"ד אב תש"פ 4 בAugust 2020

Sticking One’s Hand into the Restroom

If one enters the restroom, one must wash one’s hands upon exiting, even if one did not facilities. Hand-washing in this regard refers to washing one’s hand under the faucet; it is proper to do this three times. However, washing one’s hands with a vessel is not necessary.

The reason one must wash one’s hands upon emerging from the restroom is because an evil spirit rests there and when one enters, this evil spirit rests on one’s hands. In order to remove this spirit from one’s hands, one must wash one’s hands with water (see Reponsa Yabia Omer, Volume 3, Chapter 1 and Yechave Da’at, Volume 3, Chapter 1).

Indeed, we once witnessed that Maran zt”l had come to visit the new house of a lonely woman in order to gladden her. She gave Maran zt”l a guided tour of all of the rooms in the house and he followed her into every room. However, when she showed him the bathroom, Maran zt”l did not wish to enter so as not to become obligated to wash his hands and remain there longer than necessary.

It happens sometimes that one will stick one’s hand into the bathroom to grab a tissue and the like. The question becomes: Can the evil spirit rest on only one hand or shall we say that even in this case, one must still wash both hands?

Hagaon Maharsham (in his Da’at Torah, Chapter 4) writes that if one sticks one’s hand into the bathroom, one need not wash even the hand that was stuck in, for the evil spirit does not rest on one’s hands in this manner. He proceeds to support his opinion with a proof. Nevertheless, the Yalkut Yosef (Chapter 3, page 459) rebuffs this proof.

Hagaon Rabbeinu Chaim Palagi zt”l writes in his Sefer Ruach Chaim (Chapter 3) that if one sticks one’s hand into the restroom, one must wash both hands, for the evil spirit rests on the hand one stuck in to the restroom and this, in turn, causes it to rest on both hands. Several Poskim concur and write that this situation is not analogous to that of when one touches filthy with one hand in which case one must only wash that hand, for there, there is no concern of an evil spirit and the hand-washing is meant for cleanliness and hygienic purposes. On the other hand, as we have explained, entering the restroom entails an element of retaining an evil spirit on one’s hands.

Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes (in his Responsa Yabia Omer, Volume 9, Chapter 108, Section 15) that it seems that if one stuck only one hand into the bathroom, it is sufficient to wash only that hand, for the evil spirit does not rest on both hands in this way. He proceeds to support this with several proofs. However, if one does wash both hands, this is especially admirable.

Summary: If one enters the restroom, one must wash one’s hands upon exiting. If one sticks one’s hand into the restroom, one must wash at least that hand.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

Read Halacha

ברכת האילנות

היוצא בימי ניסן, ורואה אילנות פרי שמוציאים פרחים, מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם". יום א' בניסן יחול השנה (תשפ"א), ביום ראשון הבא עלינו לטובה. ותיקנו רבותינו ברכה זו, מכיון שהלבלוב באילנות ה......

Read Halacha