Halacha for יום ראשון ב' אייר תש"פ 26 בApril 2020

Wording One’s Prayer Before Hashem

Approximately one year ago, we had discussed the laws of prayer and mentioned that one may insert personal prayers into the middle of the blessings of the Amida prayer, especially within the “Shema Kolenu” blessing and after reciting the second “Yihyu Le’Ratzon” at the conclusion of the Amida. We have also mentioned that when one prays before Hashem, especially within the Amida prayer, that one not speak needlessly and certainly not inappropriate things. One should be cautious to prepare one’s self properly for prayer and be succinct and articulate as one open one’s mouth in prayer before Hashem.

Indeed, the holy Zohar teaches that one must express the requests in one’s prayers in a suitable fashion. Rabbeinu Moshe Cordovero zt”l quotes the words of the Zohar.

The Sefer Yalkut Yosef (Chapter 119) offers a source for this idea based on the verse, “And the Canaanite king of Arad who dwelled in the south heard that Israel had arrived etc. and he waged war against Israel and he took captives from among them.” Rashi explains that the “Canaanite” refers to Amalek and the reason why the Torah refers to them as Canaanites is because Amalek changed to speaking in the Canaanite language as the Jewish nation traveled near them so that the Jews would think that they were actually Canaanites and would pray to Hashem to help them defeat the Canaanites when in fact they were actually Amalekites. Since the Jewish nation did not pray for the correct matter, their prayer was not effective.

Based on the above, if one prays for the wrong thing, even if one’s intention was clear, one’s prayer will not be as effective as one who enunciated the prayer correctly and articulately.

Indeed, the Gemara (Baba Metzia 106a) states that if one leases his fields to another in order to plant wheat in them and the renter then goes and plants barley, after which the fields are ruined, the lessor may tell the renter that “I had instructed you to plant wheat. Since you decided to plant barley, you are now liable for the damage to the field. Were you to plant wheat as I had instructed, Hashem may have accepted my prayers as I had been praying for the successful growth of the wheat crop. I had never prayed for the success of the barley crop.” We see that one must take care to pray for the correct matter.

Similarly, there was once a man whose son had fallen ill as a result of a dreaded disease. The father went and requested from several sages that they pray for his son to be healed from this disease. Indeed, the son was healed from this disease but had then perished in a car accident soon thereafter. One should therefore pray for general goodness from Hashem and this father should have asked that Hashem grant this child many years of good health.

Certainly, one must not go on and on needlessly during one’s prayer, such as one who speaks freely during the Amida prayer and repeats his requests several times. Rather, one should pray in a clear and brief manner and Hashem will certainly accept these prayers willingly.

If one sees that as a result of elongating one’s prayer, one will miss answering Kaddish and Kedusha, it is appropriate for one to shorten one’s prayer in order not to miss out on answering these portions of the prayer. Indeed, on Chanukah and Purim, there are those that rule that one should omit reciting “Al Ha’Nissim” in order not to miss answering Kedusha. Although the Halacha does not follow this view, nevertheless, this only applies to such prayers established by our Sages. However, regarding one’s own personal requests and prayers, it is preferable that one omit them in favor of answering Kaddish and Kedusha properly. Later, after the second recitation of “Yihyu Le’Ratzon,” one may continue one’s personal prayer at will.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Read Halacha

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

Read Halacha

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

Read Halacha

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

Read Halacha