Halacha for Tuesday 24 Elul 5779 September 24 2019

Laws of Rosh Hashanah

Since time is short, let us discuss some pertinent laws of Rosh Hashanah.

  1. Candles are lit in honor of Rosh Hashanah as they are in honor of every Shabbat and Yom Tov. The blessing of “Asher Kideshanu Be’Mitzvotav Ve’Tzivanu Le’Hadlik Ner Shel Yom Tov” is recited prior to lighting.
     
  2. Some women customarily recite the “Shehecheyanu” blessing while lighting Yom Tov candles. It is nevertheless preferable not to recite this blessing while lighting candles as they will fulfill their obligation to recite this blessing through Kiddush recited by the head of the household. (See Chazon Ovadia- Yamim Nora’im, page 62)
     
  3. During the entire period of the Ten Days of Repentance beginning from Rosh Hashanah through Yom Kippur, the “Ata Kadosh” blessing is concluded with the words “Ha’Melech Ha’Kadosh” and not “Ha’el Ha’Kadosh” as one usually would. If one mistakenly recited “Ha’el Ha’Kadosh,” one must return to the beginning of the Amida prayer.
     
  4. During the Amida prayers of Rosh Hashanah and Yom Kippur within the “Ata Kadosh” blessing, four paragraphs, each beginning with the word “Uv’chen,” are inserted. There are great secrets included in this according to the Kabbalah. The text of this blessing is completely different than during the rest of the year. If after reciting the words “Uk’doshim Be’chol Yom Yehalelucha Selah,” one continues this blessing as usual and says the words “Baruch Ata Hashem,” one should conclude the blessing with the words “Ha’Melech Ha’Kadosh” and then continue the Amida as usual (with the “Ata Bechartanu” blessing). The reason for this is because the “Uv’chen” paragraphs and all other additions to the “Ata Kadosh” blessing do not hinder one’s prayer if one has not recited them.
     
  5. The prevalent Jewish custom already from the times of the Talmud is to eat certain symbolic fruits and vegetables on Rosh Hashanah (see Keritut 6a) which represent good and auspicious things for the coming year. After reciting Kiddush and eating a Kezayit of bread, one should begin the order of eating these symbolic foods.
     
  6. Since dates, one of the seven species of fruits that the Land of Israel was praised with, are one of these symbolic foods, one should begin by reciting the “Boreh Peri Ha’etz” blessing on a date and eating some of it. One should then recite, “May it be Your will, Hashem, our G-d and the G-d of our fathers, that our enemies, haters, and all those who seek our harm cease to exist” and then proceed to eat more of it. The “Boreh Peri Ha’etz” blessing recited on the date will exempt any other fruits one eats from reciting a blessing on them.
     
  7. Some people customarily eat these symbolic foods and do not recite the “Yehi Ratzon” text before eating them. According to the Mekubalim, this is incorrect, for the prayer text recited before eating these symbolic foods is what causes the Heavenly abundance to be aroused. Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l would recite the “Yehi Ratzon” texts from within a Rosh Hashanah Machzor in a joyful manner.
     
  8. When one states, “Our enemies, haters, and all those who seek our harm cease to exist,” it is imperative that one not think about one’s Jewish enemies, even if they are terribly sinful before Hashem. On this day, one should pray that all sinners of Israel repent fully before Hashem. Indeed, the Gemara recounts that Abba Chilkiya had neighbors who were extremely wicked people and once, at the time of a drought in Israel, Abba Chilkiya prayed for rain on one side of the house and he was not answered. His wife, however, stood praying on the other side of the house and people noticed rain clouds coming from her direction. The reason why her prayers were answered more was because while her husband prayed that his enemies should die, she would pray for them to repent. (Chemdat Yamim, Month of Elul, Chapter 6)

8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

Read Halacha

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

Read Halacha

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

Read Halacha

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

Read Halacha


ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

Read Halacha

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

Read Halacha

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha