Halacha for יום ראשון כ"ח אלול תשפ"א 5 בSeptember 2021

Laws of Rosh Hashanah

Since time is short, let us discuss some pertinent laws of Rosh Hashanah.

  1. Candles are lit in honor of Rosh Hashanah as they are in honor of every Shabbat and Yom Tov. The blessing of “Asher Kideshanu Be’Mitzvotav Ve’Tzivanu Le’Hadlik Ner Shel Yom Tov” is recited prior to lighting.
     
  2. Some women customarily recite the “Shehecheyanu” blessing while lighting Yom Tov candles. It is nevertheless preferable not to recite this blessing while lighting candles as they will fulfill their obligation to recite this blessing through Kiddush recited by the head of the household. (See Chazon Ovadia- Yamim Nora’im, page 62)
     
  3. During the entire period of the Ten Days of Repentance beginning from Rosh Hashanah through Yom Kippur, the “Ata Kadosh” blessing is concluded with the words “Ha’Melech Ha’Kadosh” and not “Ha’el Ha’Kadosh” as one usually would. If one mistakenly recited “Ha’el Ha’Kadosh,” one must return to the beginning of the Amida prayer.
     
  4. During the Amida prayers of Rosh Hashanah and Yom Kippur within the “Ata Kadosh” blessing, four paragraphs, each beginning with the word “Uv’chen,” are inserted. There are great secrets included in this according to the Kabbalah. The text of this blessing is completely different than during the rest of the year. If after reciting the words “Uk’doshim Be’chol Yom Yehalelucha Selah,” one continues this blessing as usual and says the words “Baruch Ata Hashem,” one should conclude the blessing with the words “Ha’Melech Ha’Kadosh” and then continue the Amida as usual (with the “Ata Bechartanu” blessing). The reason for this is because the “Uv’chen” paragraphs and all other additions to the “Ata Kadosh” blessing do not hinder one’s prayer if one has not recited them.
     
  5. The prevalent Jewish custom already from the times of the Talmud is to eat certain symbolic fruits and vegetables on Rosh Hashanah (see Keritut 6a) which represent good and auspicious things for the coming year. After reciting Kiddush and eating a Kezayit of bread, one should begin the order of eating these symbolic foods.
     
  6. Since dates, one of the seven species of fruits that the Land of Israel was praised with, are one of these symbolic foods, one should begin by reciting the “Boreh Peri Ha’etz” blessing on a date and eating some of it. One should then recite, “May it be Your will, Hashem, our G-d and the G-d of our fathers, that our enemies, haters, and all those who seek our harm cease to exist” and then proceed to eat more of it. The “Boreh Peri Ha’etz” blessing recited on the date will exempt any other fruits one eats from reciting a blessing on them.
     
  7. Some people customarily eat these symbolic foods and do not recite the “Yehi Ratzon” text before eating them. According to the Mekubalim, this is incorrect, for the prayer text recited before eating these symbolic foods is what causes the Heavenly abundance to be aroused. Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l would recite the “Yehi Ratzon” texts from within a Rosh Hashanah Machzor in a joyful manner.
     
  8. When one states, “Our enemies, haters, and all those who seek our harm cease to exist,” it is imperative that one not think about one’s Jewish enemies, even if they are terribly sinful before Hashem. On this day, one should pray that all sinners of Israel repent fully before Hashem. Indeed, the Gemara recounts that Abba Chilkiya had neighbors who were extremely wicked people and once, at the time of a drought in Israel, Abba Chilkiya prayed for rain on one side of the house and he was not answered. His wife, however, stood praying on the other side of the house and people noticed rain clouds coming from her direction. The reason why her prayers were answered more was because while her husband prayed that his enemies should die, she would pray for them to repent. (Chemdat Yamim, Month of Elul, Chapter 6)

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

Read Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Read Halacha