Halacha for יום שלישי כ"ו אב תשע"ט 27 בAugust 2019

“Al Ha’Michya” vs. “Al Michyatah”

Question: In the “Al Ha’Michya” after-blessing, should one conclude the blessing with the words “Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya Ve’al Ha’Kalkala” or just “Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya”? Furthermore, when is the “Al Michyatah” text inserted?

Answer: After eating an olive’s volume (approximately twenty-seven grams) of Mezonot items such as cakes, cookies, pasta, and the like, one must recite the “Al Ha’Michya” after-blessing.

The Poskim disagree regarding the concluding words of the blessing. Should one recite “Baruch Ata Hashem Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya” or should one add the words “Ve’al Ha’Kalkala” as well?

Maran Ha’Bet Yosef (Chapter 208) quotes the Sefer Mitzvot Gadol who maintains that one should merely recite “Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya” as opposed to “Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya Ve’al Ha’Kalkala.” He writes that this is likewise the opinion of the Rambam in addition to that of the Sefer Mitzvot Gadol.  

Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l (in his Responsa Yabia Omer, Volume 8, Chapter 11 and Halichot Olam, Volume 2, page 121) quotes the opinions of the various Poskim on this matter and proves that it is incorrect to conclude this blessing with the words “Ve’al Ha’Kalkala,” for this is not the text of the blessing quoted in the Gemara or most Rishonim, both Sephardic and Ashkenazi. Hagaon Harav Shneur Zalman of Liadi (author of the Tanya), Hagaon Harav Moshe Feinstein (in his Igrot Moshe, Yoreh De’ah Volume 3, Chapter 179, Subsection 4), and many other great Poskim rule likewise.

Regarding the second question when one should conclude the blessing with the words “VeAl Michyatah”: When one eats Mezonot items made from flour grown in Israel, one must conclude the “Al Ha’Michya” blessing with the words “Al Ha’aretz VeAl Michyatah.” Nowadays, even in Israel, it is almost impossible to find any products made from Israeli flour, for most Israeli products are made from imported flour. Thus, one should conclude the blessing with the words “Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya” as opposed to “VeAl Michyatah” unless one knows for certain that the product is made using Israeli flour, such as certain brands of Israeli Shemura Matzah made from specially guarded wheat grown specifically in Israel.

Summary: One should conclude the “Al Ha’Michya” blessing with the words “Al Ha’aretz VeAl Ha’Michya” unless one knows that the product is made from flour grown in Israel in which case one will substitute the last word “Ha’Michya” for “Michyatah.”

8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

Read Halacha

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

Read Halacha


כתיבה על גבי חלון בשבת

שאלה: בימות החורף, כשיש על החלון לחות של אדים, האם מותר לכתוב או לצייר באצבע על החלון? תשובה: אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת "כותב". ומכל מקום מבואר בדברי חז"ל, שאין איסור מן התורה, אלא כשכותב דבר שמתקיים, כגון מי שכותב עם עט על גבי נייר, שבודאי שהכתב הזה עשוי להתקיים......

Read Halacha

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

Read Halacha

אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

Read Halacha

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

Read Halacha