Halacha for Monday 25 Av 5779 August 26 2019

Explanation of the “Boreh Nefashot” Blessing

There are certain foods and drinks which require recitation of the “Boreh Nefashot” after-blessing after eating or drinking them.

For instance, if one eats more than an olive’s volume (approximately twenty-seven grams) of vegetables, one must recite the “Boreh Nefashot” after-blessing after eating.

Clearly, if one ate vegetables within a bread meal, one would not recite any blessing on the vegetables, neither before eating nor after eating. The above applies only when the vegetables were eaten outside of a bread meal.

Similarly, if one eats fruits that are not one of the Seven Species the Land of Israel was praised with, such as an apple or peach, one must recite the “Boreh Nefashot” after-blessing when one is finished eating.

The following is the text of the “Boreh Nefashot” blessing:

Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam Boreh Nefashot Rabbot Ve’Chesronan Al Kol Mah She’Barata Le’Hachayot Bahem Nefesh Kol Chai, Baruch Chai Ha’Olamim.”

Hagaon Rabbeinu Yosef Haim explains the meaning of this blessing according to the Kabbalah in his Sefer Ben Ish Hai. According to the Mekubalim, souls are sometimes reincarnated (a deep topic which we do not fully comprehend) in vegetation or wildlife. When one recites a blessing on any given food, one repairs and uplifts the souls reincarnated in it. This is what is meant by the first part of the blessing “Boreh Nefashot Rabbot Ve’Chesronan Al Kol Mah She’Barata,” meaning that as a shortcoming of the souls, they are later reincarnated into other objects which You created and thus, through this blessing, “Le’Hachayot Bahem Nefesh Kol Chai,” we must rectify any living soul reincarnated into the food. Therefore, “Baruch Chai Ha’Olamim,” meaning that we are praising Hashem for this truly wonderous occurrence being executed through us.

Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l explains the meaning of this blessing according to its simple approach based on the words of the Tosafot (Berachot 37b):

Boreh Nefashot Rabbot Ve’Chesronan”- Hashem creates souls and what they are lacking, i.e. bread and water which are life’s basic necessities without which one cannot survive.

Besides for these things, Hashem has also created “Al Kol Mah She’Barata Le’Hachayot Bahem Nefesh Kol Chai,” meaning things which the world could continue to exist without even if Hashem would not have created them and thus, Hashem only created them for our pleasure, such as all types of fruits and the like. (See Ben Ish Hai and Halichot Olam, Parashat Matot)

Fortunate is one who pays attention to these concepts while reciting these blessings and in this way, one’s entire life takes a more spiritual turn for the better.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Read Halacha