Halacha for יום חמישי י"ז סיון תשע"ט 20 בJune 2019

Sweet Pastries and Dairy Chocolate

In the previous Halachot, we have explained that our Sages prohibited baking bread with milk (or animal fat) mixed in the dough lest others come and eat this bread with meat (or dairy).

We have mentioned that if the bread or baked good is baked in a distinct shape which everyone recognizes to be dairy, it is permissible to bake it. It is for this reason that the bakeries in Israel make cheese bourekas in a triangular shape while bourekas filled with other things are prepared in other shapes.

Baked Goods Known to be Dairy
Any baked good known by all to be dairy may be baked as usual, even without making it in a distinct shape. Thus, in a pizza shop where there are many different baked goods filled with cheese and the like (such as calzones, pretzels, etc.) and everyone knows that such baked goods are dairy, there is no need for a specific distinctive mark on every baked good.

Dairy Chocolate-Stickers
Hagaon Harav Ovadia Hedaya zt”l (in his Responsa Yaskil Avdi, Volume 5, Yoreh De’ah, Chapter 8) was very upset when Israeli factories began producing milk chocolate (before that point, all chocolate produce in Israel was bittersweet). He writes that this may cause a great pitfall as people do not know that the chocolate is dairy and they may mistakenly eat it with or immediately after a meat meal.

Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l (in his Halichot Olam, Volume 7, page 50) questions this since we only find our Sages prohibited baking bread with milk mixed into the dough but we do not find that they prohibited doing so with other food products. Furthermore, the labels of such milk chocolates clearly state that they contain milk and this constitutes a “distinctive mark” such that there is no prohibition to produce milk chocolate.

Nowadays, when milk chocolate is extremely common (and most chocolates on the market may, in fact, be dairy), there is certainly no concern. This is certainly true when there is a sticker on the baked good or other food product indicating that it is dairy in that this constitutes an “distinctive mark” and there is no prohibition at all to prepare it.

Sweet Pastries
Regarding cakes, cookies, and other sweet pastries, the great Rabbeinu Yosef of Tarani (in his responsa, Chapter 18) writes, as follows: “Cakes called ‘Alahshu’ which are smeared with lamb fat are permissible because they are sweet and are not eaten with cheese.”

The aforementioned “Alahshu” is a pastry prepared by Greek Jews on Purim filled with walnuts and sugar and they would then smear them with animal fat (nowadays vegetable fat/oil). Rabbeinu Yosef of Tarani explains that the reason why they may prepared in this way and not subject to the ban of kneading dough with either milk or animal fat is because they are a dessert item and not usually eaten with cheese.

After discussing this matter at length, Maran zt”l rules likewise and writes that any baked good or pastry that is not eaten with milk or meat, such as cakes and cookies, may be prepared with milk or meat in the dough.

 

8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

Read Halacha


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

Read Halacha

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

Read Halacha

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Read Halacha