Halacha for יום שני י' ניסן תשע"ט 15 בApril 2019

Measuring the Appropriate Amounts of Matzah and Maror for the Seder Night

We have explained previously the amount of Matzah and Maror every individual is obligated to eat on the Seder night. Some say this amount must be determined by volume of the Matzah, not its weight. (For instance, by inserting Matzah into a baby bottle until it reaches the twenty-seven-milliliter mark, which would indicate twenty-seven grams of volume.) Indeed, this is the correct way to measure the amounts of Matzah, Maror, and any other food for that matter based on volume and not weight, for this is the method of measuring handed down to us by our Sages throughout the entire Talmud.

Nevertheless, the great Rishon Le’Zion Hagaon Rabbeinu Yitzchak Yosef Shlit”a writes (in his Yalkut Yosef- Pesach, Chapter 486) that already from the times of the Geonim (over one-thousand years ago), people were instructed to measure by weight since there is not usually that great of a distinction between a given food’s volume and weight, among other reasons. Similarly, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l replied to us ten years ago when we asked him this question that although in theory one should measure by volume, nevertheless, since this is difficult to do, it is already the prevalent custom to measure by weight. Thus, whether with regards to hard Matzah, soft Matzah, or Maror (romaine lettuce) eaten on the Seder night, one should measure these amounts by weight. (A weight of twenty-seven grams of Matzah or lettuce certainly contains a twenty-seven-gram volume within it since both hard and soft Matzah as well as lettuce are lighter than water. One who wishes to act stringently should take approximately thirty grams of soft Matzah.)

The question therefore becomes: Is it permissible to keep a mechanical (non-digital) food scale next to the table on the Seder night to measure the appropriate amounts of Matzah and Maror for all those present?

Indeed, our Sages forbade measuring or weighing anything on Shabbat or Yom Tov, for these acts resemble acts resemble weekday actions of merchants conducting business. It is therefore forbidden for one to weigh a piece of cake on Shabbat in order to ascertain how much it weighs. It would seem then that it should be forbidden to measure or weigh amounts of Matzah or Maror for the Seder.

Nevertheless, our Sages (Shabbat 126b) taught that it is permissible to measure things in the context of a Mitzvah on Shabbat. For instance, one may measure a Mikveh on Shabbat in order to ascertain whether or not it is lacking water. The Poskim therefore write that it is permissible to weigh Matzah and Maror on Yom Tov or Shabbat (when the Seder night coincides with Shabbat). Maran zt”l rules likewise in his Chazon Ovadia- Shabbat, Volume 6, page 26. Needless to say, this applies only to a mechanical scale, not a digital one.

Summary: The Kezayit of Matzah and Maror for the Seder night should be measured by the weight of these foods. There is no need to measure based on volume. It is permissible to weigh the Matzah and Maror with a mechanical scale during the Seder.

8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

Read Halacha


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

Read Halacha

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Read Halacha

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha