Halacha for lundi 10 Nissan 5779 15 April 2019

Measuring the Appropriate Amounts of Matzah and Maror for the Seder Night

We have explained previously the amount of Matzah and Maror every individual is obligated to eat on the Seder night. Some say this amount must be determined by volume of the Matzah, not its weight. (For instance, by inserting Matzah into a baby bottle until it reaches the twenty-seven-milliliter mark, which would indicate twenty-seven grams of volume.) Indeed, this is the correct way to measure the amounts of Matzah, Maror, and any other food for that matter based on volume and not weight, for this is the method of measuring handed down to us by our Sages throughout the entire Talmud.

Nevertheless, the great Rishon Le’Zion Hagaon Rabbeinu Yitzchak Yosef Shlit”a writes (in his Yalkut Yosef- Pesach, Chapter 486) that already from the times of the Geonim (over one-thousand years ago), people were instructed to measure by weight since there is not usually that great of a distinction between a given food’s volume and weight, among other reasons. Similarly, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l replied to us ten years ago when we asked him this question that although in theory one should measure by volume, nevertheless, since this is difficult to do, it is already the prevalent custom to measure by weight. Thus, whether with regards to hard Matzah, soft Matzah, or Maror (romaine lettuce) eaten on the Seder night, one should measure these amounts by weight. (A weight of twenty-seven grams of Matzah or lettuce certainly contains a twenty-seven-gram volume within it since both hard and soft Matzah as well as lettuce are lighter than water. One who wishes to act stringently should take approximately thirty grams of soft Matzah.)

The question therefore becomes: Is it permissible to keep a mechanical (non-digital) food scale next to the table on the Seder night to measure the appropriate amounts of Matzah and Maror for all those present?

Indeed, our Sages forbade measuring or weighing anything on Shabbat or Yom Tov, for these acts resemble acts resemble weekday actions of merchants conducting business. It is therefore forbidden for one to weigh a piece of cake on Shabbat in order to ascertain how much it weighs. It would seem then that it should be forbidden to measure or weigh amounts of Matzah or Maror for the Seder.

Nevertheless, our Sages (Shabbat 126b) taught that it is permissible to measure things in the context of a Mitzvah on Shabbat. For instance, one may measure a Mikveh on Shabbat in order to ascertain whether or not it is lacking water. The Poskim therefore write that it is permissible to weigh Matzah and Maror on Yom Tov or Shabbat (when the Seder night coincides with Shabbat). Maran zt”l rules likewise in his Chazon Ovadia- Shabbat, Volume 6, page 26. Needless to say, this applies only to a mechanical scale, not a digital one.

Summary: The Kezayit of Matzah and Maror for the Seder night should be measured by the weight of these foods. There is no need to measure based on volume. It is permissible to weigh the Matzah and Maror with a mechanical scale during the Seder.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Read Halacha