Halacha for יום שלישי י"ח אייר תש"פ 12 בMay 2020

The Day of Lag Ba’Omer

Today is Lag Ba’Omer (the 33rd day of the Omer) which is the day where we express joy in honor of the saintly Tanna, Rabbi Shimon bar Yochai, may his merit protect us all, Amen.

Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that one of the unique things that we find regarding Rabbi Shimon bar Yochai that we do not find among any of the other Sages is the revelation of the secrets of the Torah. Until the time of Rabbi Shimon bar Yochai, Hashem did not grant anyone permission to reveal the secrets of the Torah in public (as we read in Patach Eliyahu). This was the case until Rabbi Shimon appeared in this world, at which point he merited revealing the secrets of the Torah and Kabbalah in public to great students who were righteous and pious. One of the reasons Rabbi Shimon merited this as opposed to many other great Tannaim, was as a result of his boundless dedication and pursuit of study of the holy Torah, as the Gemara (Shabbat 11a), “For instance, Rabbi Shimon bar Yochai whose Torah is his occupation.” This means that Rabbi Shimon was worthier of being crowned with the coveted title of “Torah is his occupation” than others.

This is because Rabbi Shimon was faithful to his own opinion (quoted in Berachot 35b) that the entire Jewish nation must sit and toil in Torah day and night, as the verse states, “And you shall delve in it day and night,” literally. In this way, the labor of the Jewish nation will be performed by others, as the verse states, “And stranger shall stand and feed your flocks and foreigners shall be your plowmen and vinedressers.” Rabbi Shimon bar Yochai could not tolerate those who would disregard pursuit of eternal life in favor of worldly matters, such as one’s livelihood because he understood the ultimate value of the holy Torah. (Ma’or Yisrael-Derushim, page 161) 

Once, a student of Rabbi Shimon bar Yochai left the Land of Israel to pursue a business venture. When he returned and all of his friends saw that he had become a rich man, they began to grow jealous and they thought to themselves that it may be worthwhile for them to travel abroad for a short time to earn some money and live comfortably.

Rabbi Shimon bar Yochai heard about this and gathered all of his students to valley near Mount Meron. He prayed and exclaimed, “Valley, valley! Become filled with gold coins!” A river of gold coins started to miraculously fill the valley as the students stood and watched in awe. Rabbi Shimon told them, “If it is gold that you want, here it is, take it! However, you must know that whoever takes it now is taking from the reward prepared for him in the World to Come, for the reward for Torah learning is not given in this world, only in the next, as the Sages taught (Eruvin 22a), ‘Today to perform them and tomorrow to reap their reward.’”

The above is a true lesson regarding what is primary and what is secondary in life. What are the important areas and ideals where we should be investing our time and energy and which direction we should be leading our children. “Know the reward of the righteous in the World to Come.”

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

Read Halacha

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

Read Halacha