Halacha for Tuesday 12 Tammuz 5781 June 22 2021

Food Items Touched by One Who Did Not Wash One’s Hands in the Morning

In the past, we have explained the obligation for one to wash one’s hands from a vessel every morning upon awakening from his sleep.

We have also explained that when one awakens from one’s sleep in the morning, an evil spirit rests on one’s hands, for sleep is considered one-sixtieth of death; only through washing one’s hands according to Halacha is this evil spirit removed. It is therefore prohibited to touch food items or beverages before washing one’s hands in the morning, for by doing so, the evil spirit rests on the food items one touches.

We shall now discuss a situation that arises many times in which bakery owners who bake bread are not necessarily G-d-fearing people and they have probably not washed their hands in the morning. Since they touch and are involved with the kneading of the dough or setting up the loaves of bread on display, it would seem that the evil spirit rests on these items and one should avoid buying them.

Indeed, Maran Ha’Chida and Hagaon Rabbeinu Eliyahu of Vilna write that a food item touched by one who did not wash his hands in the morning may not be eaten, for the evil spirit rests on it and there is concern for danger regarding this matter.  Sources for their words can be found in the words of the earlier Poskim.

Nevertheless, there are those that say that one need not be concerned about this if the food items were already touched; only preferably should food items not be touched to begin with before washing one’s hands. This is especially true according to what we have already established that nowadays, the evil spirit is not as common as it was in the earlier generations. Based on this, there is room for leniency regarding this matter.

Another reason for leniency is because most people do indeed wash their hands in the morning, albeit not according to Halacha; nevertheless, the power of the evil spirit is weakened due to the hand-washing.

Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l (in his Yabia Omer, Volume One) has brought a proof to this idea that the evil spirit is weakened by even a regular hand-washing, for the Gemara in Masechet Avodah Zarah tells us that people would customarily crush grapes for wine-making in the wine-press using their feet. The Mekubalim write that the same evil spirit that rests on one’s hands rests on one’s feet as well and the reason we customarily do not wash our feet in the morning in order to remove this evil spirit is because the strength of the attachment of the evil spirit on the feet is very great and washing them would not help at all. In any case, people would customarily not be concerned about this evil spirit and they would crush grapes with their bare feet. Certainly, the reason for this must be because people would wash their feet for cleanliness purposes before crushing the grapes and at that point, there would be no more concern about the evil spirit being transferred to the food items coming into contact with one’s feet as the power of the evil spirit is weakened even through a regular washing.

Thus, regarding loaves of bread and the like that were touched by someone who most probably did not wash his hands in the morning, one may act leniently and use such items that have already been touched. However, if food items were touched by someone who did not wash his hands but they are able to be washed with water, such as fruits, vegetables, and the like, it is preferable to wash them under running water from the faucet three times and by doing so, one removes any concerns of the evil spirit from them.

Summary: Food items that were touched by someone who most probably did not wash his hands in the morning (i.e. Netilat Yadayim) are permitted to be eaten. If it is possible to wash them, it is proper to wash them three times under running water.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha