Halacha for Wednesday 27 Elul 5780 September 16 2020

Lighting Candles on Rosh Hashanah and the Issue this Year

The Laws of Candle-Lighting on Rosh Hashanah
On the first day of Rosh Hashanah, we customarily light Yom Tov candles before the onset of Yom Tov similar to the way we light them on Erev Shabbat. If the candles were not lit before the onset of Yom Tov, a woman may even light the candles on Yom Tov itself, provided that this is done in a permissible fashion, i.e. by transferring the fire from an existing flame and lighting the candles; it is prohibited to ignite a new flame on Yom Tov, as we have previously explained in the laws of Shavuot.

The Proper Time to Light Candles for the Second Day of Yom Tov
On the second day of Rosh Hashanah as well as any other second day of Yom Tov in the Diaspora (meaning the second day of Yom Tov celebrated outside of Israel for every holiday, just as two days of Rosh Hashanah are celebrated even in Israel), Yom Tov candles are lit as well.

Some have the custom to light the candles for the second day of Yom Tov of Rosh Hashanah after nightfall (i.e. approximately twenty minutes after sunset) before reciting Kiddush on a cup of wine.

The reason for the above custom is because it is forbidden to prepare anything on the first day of Yom Tov for the second just as it is forbidden to prepare anything on Shabbat or Yom Tov for weekday use. Based on this, it would seem that it is forbidden to light candles “in honor of the second day of Yom Tov” when it is still during the first day of Yom Tov.

Indeed, it is correct that one may not prepare anything on the first day of Yom Tov for the second and it is therefore prohibited to prepare the wicks, cook, or wash dishes on the first day of Yom Tov for the second for this is considered “preparing.”

Nevertheless, regarding candle-lighting, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes (Chazon Ovadia-Yamim Nora’im, page 182) that based on the words of the Tosafot and other great Poskim, one need not be concerned about the prohibition of preparing and one may light candles for the second day of Yom Tov even before sunset of the first day of Yom Tov, for this serves a purpose for the first day of Yom Tov as well since the candles add light to the house. He quotes Rabbeinu Yosef Haim zt”l (in his Responsa Rav Pe’alim, Orach Chaim, Volume 4, Chapter 23) as ruling likewise.

However, this year (Rosh Hashanah 5781), when Rosh Hashanah falls out on Shabbat and Sunday, it is certainly forbidden to light candles for the second night of Yom Tov before the conclusion of Shabbat printed in calendars. Those who customarily wait for Rabbeinu Tam’s nightfall to end Shabbat throughout the year should wait to light candles until this time on the second night of Rosh Hashanah as well.

Summary: Candles are lit in honor of Rosh Hashanah just as they are lit in honor of every Yom Tov: Sukkot, Pesach, and Shavuot. The candles should preferably be lit before sunset. Candles should night be lit on the second night of Rosh Hashanah until the conclusion of Shabbat.

The great Rishon Le’Zion Shlit”a writes (in his Yalkut Yosef- Yom Tov, page 506) that a woman who usually lights with wax candles should prepare them before the onset of Shabbat/Yom Tov since melting the wax on the bottom of the candle and sticking it to the candle-stick constitutes the prohibited work of smoothing.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Read Halacha

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

Read Halacha

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

Read Halacha

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

Read Halacha