Halacha for יום רביעי כ"ז אלול תש"פ 16 בSeptember 2020

Lighting Candles on Rosh Hashanah and the Issue this Year

The Laws of Candle-Lighting on Rosh Hashanah
On the first day of Rosh Hashanah, we customarily light Yom Tov candles before the onset of Yom Tov similar to the way we light them on Erev Shabbat. If the candles were not lit before the onset of Yom Tov, a woman may even light the candles on Yom Tov itself, provided that this is done in a permissible fashion, i.e. by transferring the fire from an existing flame and lighting the candles; it is prohibited to ignite a new flame on Yom Tov, as we have previously explained in the laws of Shavuot.

The Proper Time to Light Candles for the Second Day of Yom Tov
On the second day of Rosh Hashanah as well as any other second day of Yom Tov in the Diaspora (meaning the second day of Yom Tov celebrated outside of Israel for every holiday, just as two days of Rosh Hashanah are celebrated even in Israel), Yom Tov candles are lit as well.

Some have the custom to light the candles for the second day of Yom Tov of Rosh Hashanah after nightfall (i.e. approximately twenty minutes after sunset) before reciting Kiddush on a cup of wine.

The reason for the above custom is because it is forbidden to prepare anything on the first day of Yom Tov for the second just as it is forbidden to prepare anything on Shabbat or Yom Tov for weekday use. Based on this, it would seem that it is forbidden to light candles “in honor of the second day of Yom Tov” when it is still during the first day of Yom Tov.

Indeed, it is correct that one may not prepare anything on the first day of Yom Tov for the second and it is therefore prohibited to prepare the wicks, cook, or wash dishes on the first day of Yom Tov for the second for this is considered “preparing.”

Nevertheless, regarding candle-lighting, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes (Chazon Ovadia-Yamim Nora’im, page 182) that based on the words of the Tosafot and other great Poskim, one need not be concerned about the prohibition of preparing and one may light candles for the second day of Yom Tov even before sunset of the first day of Yom Tov, for this serves a purpose for the first day of Yom Tov as well since the candles add light to the house. He quotes Rabbeinu Yosef Haim zt”l (in his Responsa Rav Pe’alim, Orach Chaim, Volume 4, Chapter 23) as ruling likewise.

However, this year (Rosh Hashanah 5781), when Rosh Hashanah falls out on Shabbat and Sunday, it is certainly forbidden to light candles for the second night of Yom Tov before the conclusion of Shabbat printed in calendars. Those who customarily wait for Rabbeinu Tam’s nightfall to end Shabbat throughout the year should wait to light candles until this time on the second night of Rosh Hashanah as well.

Summary: Candles are lit in honor of Rosh Hashanah just as they are lit in honor of every Yom Tov: Sukkot, Pesach, and Shavuot. The candles should preferably be lit before sunset. Candles should night be lit on the second night of Rosh Hashanah until the conclusion of Shabbat.

The great Rishon Le’Zion Shlit”a writes (in his Yalkut Yosef- Yom Tov, page 506) that a woman who usually lights with wax candles should prepare them before the onset of Shabbat/Yom Tov since melting the wax on the bottom of the candle and sticking it to the candle-stick constitutes the prohibited work of smoothing.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Read Halacha