Halacha for Tuesday 29 Iyar 5781 May 11 2021

Praying Repeatedly-A Spark of Ruach Ha’Kodesh

Question: Is it correct for one to plead and beseech Hashem for the same thing every single day or is it more proper to pray for a certain matter only several times and if one sees that one has not been answered, one should cease praying for that specific matter?

Answer: The Gemara (Berachot 32b) states: “Rabbi Chanin said in the name of Rabbi Chanina: One who prays lengthily shall merit that this prayer shall not return unanswered. How do we know this? This is derived from Moshe who said, ‘And I prayed to Hashem forty days and forty nights’ and afterwards, the verse states, ‘And Hashem heard me that time as well.’” We see from here that one who prays lengthily (or repeatedly) shall have one’s prayer answered.

The Gemara then questions this, for Rabbi Chiya bar Abba said in the name of Rabbi Yochanan that anyone who prays lengthily and analyzes it shall eventually be disappointed. It seems from this that one should preferably not pray lengthily or repeatedly for one’s requests, for if one does so, one will eventually be disappointed, as the verse in Mishlei (13:12) states, “Hope deferred shall make the heart sick.” The Gemara answers that one refers to praying lengthily and analyzing the prayer while the other refers to praying lengthily without analyzing the prayer.

This means that the teaching of Rabbi Chanina that one should pray lengthily and if one does so, it shall be answered, refers to one who does not “analyze” the prayer, meaning that one does not think all the time that because one prays for so long, the prayer is worthy of being answered. On the other hand, Rabbi Chiya bar Abba’s teaching that one who prays lengthily shall eventually be disappointed refers to one who “analyzes” it by thinking that one’s request will be fulfilled because one prays so lengthily. Because one believes that one’s request will be fulfilled as a result of one’s intense prayer, one’s prayer will not be answered and one will only be disappointed as a result as one hopes for his desires to be fulfilled and in reality, they are not.

Indeed, the Gemara (Berachot 51a) states: “One who prays lengthily shall eventually be disappointed. Furthermore, Rabbi Yitzchak says that one who prays lengthily shall cause one’s sins to be reminded before Hashem.” The Gemara explains that all of these things apply when one “analyzes” one’s prayers. Rashi explains: “One tells himself that one’s request will be granted because one has prayed with concentration.”

Based on this, one should indeed pray repeatedly. One should pray articulately and in the correct places and do so again and again. Even if one has not been answered after one-thousand prayers, it is possible that one more prayer will make the difference and one will be answered. However, one should not grow arrogant and think to one’s self that in the merit of one’s diligent prayer, one’s prayers will be answered. Rather, one should merely wait and hope for Hashem’s salvation humbly. Indeed, the Meiri writes that one should not praise one’s self for praying so intensely and think that he is worthy of the prayer being answered. One should merely act humbly hope for Hashem’s Heavenly mercy and that He act with the attribute of kindness and answer one’s prayer.

Let us now recount a personal incident that happened to us when one of our family members was involved in a complex medical situation. Maran zt”l instructed us to pray for this individual in the “Refaenu” blessing of the Amida. For whatever reason, we ended up praying for this individual in the “Shema Kolenu” blessing as opposed to in the “Refaenu” blessing. Sometime after when the individual had not yet recovered, Maran zt”l inquired, “Why are you not praying for the person in ‘Refaenu’?” Because we were so frightened, we replied, “We are!” Maran exclaimed, “Not true! You did not pray in the ‘Refaenu’ blessing! You prayed in ‘Shema Kolenu’! If you would have prayed in ‘Refaenu’, the individual would already have recovered!”

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

Read Halacha


דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Read Halacha

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Read Halacha

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

Read Halacha

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

Read Halacha