Halacha for יום ראשון כ"ז אייר תשפ"א 9 בMay 2021

The Bedtime Keri’at Shema

Question: Is it obligatory to read the bedtime Keri’at Shema? Similarly, should the blessing of “Hamapil” printed in Siddurim be recited before Keri’at Shema including Hashem’s name?

Answer: The Gemara (Berachot 60b) states: “One who goes into bed to sleep recites the blessing ‘Hamapil Chevlei Shena Al Einai.’” The Tosafot and Mordechi write that all of the blessings quoted in the final chapter of Masechet Berachot must recited along with Hashem’s name and kingship (i.e. “Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam”) like any other blessing. Thus, the “Hamapil” blessing is included in this rule and it must be recited along with Hashem’s name. Many other great Rishonim rule likewise. The Poskim explain that this blessing is to be recited before going to sleep at night. However, one going to sleep during the day should not recite this blessing. The Poskim add that it is also customary to recite the bedtime Keri’at Shema immediately before going to sleep and one should not interrupt with any speech between reciting Keri’at Shema and going to sleep.

Hagaon Rabbeinu Yosef Haim of Baghdad in his Ben Ish Hai (Parashat Pekudei) writes that although one should recite the “Hamapil” blessing along with Hashem’s name and this is likewise correct according to the teachings of the saintly Ari z”l, nevertheless, there are those who customarily recite this blessing without Hashem’s name lest they be compelled to interrupt by speaking between the blessing and going to sleep, rendering the blessing a blessing in vain. Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes lengthily to rebuff his opinion and writes that even if one speaks, for whatever reason, between Keri’at Shema and going to sleep, the blessing is not considered in vain and one should not repeat it, for the essence of this blessing was not instituted based on one’s personal sleep; rather, it was instituted based on the humanity’s collective need to go to sleep in general. Thus, halachically speaking, one should certainly not forgo the “Hamapil” blessing because of the concern that one may interrupt with speech before going to sleep, for even if one speaks, one has still not recited a blessing in vain. Many other great contemporary Poskim concur. Indeed, Hagaon Harav Eliezer Yehuda Waldenberg zt”l (a close friend of Maran zt”l) writes in his Responsa Tzitz Eliezer (Volume 7, Chapter 27) that if one is asked something after having recited the bedtime Keri’at Shema, one may respond to the individual. Nevertheless, Maran zt”l writes that one should preferably not interrupt with any kind of speech between Keri’at Shema and sleeping at all.

One who goes to sleep at night after halachic midnight should recite the “Hamapil” blessing without Hashem’s name. In the following Halacha, we shall discuss this law further as well as the obligation of women regarding this blessing.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Read Halacha


אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

Read Halacha

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Read Halacha

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha