Halacha for Monday 12 Nissan 5780 April 6 2020

Hallel on the Night of Pesach-The Laws Regarding Men and Women

The Tosefta (Chapter 3 of Sukkah) states: “There are eighteen days and one night throughout the year when the (complete) Hallel is recited, as follows: The eight days of the Sukkot holiday, the eight days of Chanukah, the first day of Pesach as well as the first night of Pesach, and on the holiday of Shavuot.” Our Sages in Masechet Sofrim (Chapter 20, Halacha 9) states: “It is especially worthy to recite the Hallel pleasantly in order to fulfill the verse, ‘And let us exalt His name together.’”

The above serves as the source for Sephardic Jews and the Jews of Israel who customarily recite the complete Hallel with its blessings on the first night of Pesach following the Arvit Amida prayer. Indeed, the Tur (Chapter 473) states: “How good and pleasant is the custom of reciting the Hallel along with the congregation in the synagogue on the first night of Pesach with its blessings; there is indeed a source for this custom in Masechet Sofrim.”

Clearly, reciting Hallel on the night of Pesach is because of the miracle of the exodus from Egypt which is the time when Hashem delivered us from slavery to freedom, as the Talmud Yerushalmi (Pesachim, Chapter 5, Halacha 5): “Rabbi Levi said: On that night, Hashem made Pharaoh’s voice resound throughout the entire land of Egypt and he said, ‘Get up and leave from the midst of my nation! Until now, you were the slaves of Pharaoh. From this point on, you are now Hashem’s slaves!” At that moment, the Jewish nation began to praise Hashem and said, “Praise Hashem! Praise, oh servants of Hashem and not the servants of Pharaoh.” Indeed, in every generation, one must envision as though he himself has left Egypt.

Another reason for reciting the Hallel on the night of Pesach is because when the Jewish nation was in Egypt, they recited the Hallel while slaughtering the Pesach offering. This custom quoted by the great Acharonim and Mekubalim who speak lengthily about the virtues of reciting the Hallel on the night of Pesach before Kiddush. Several Ashkenazi luminaries observed this custom as well, including the great Noda Bi’huda (Hagaon Rabbeinu Yechezkel Ha’Levi Landau, head of the rabbinical court in Prague) who would recite the Hallel following Arvit prayers although the custom of the people of that city was not to recite Hallel on the night of Pesach in accordance with the ruling of the Rama. (See Teshuva Me’Ahava, Chapter 90)

Regarding all other holidays, women do not recite a blessing before and after reciting the Hallel, for Hallel is considered positive, time-bound Mitzvah which women are exempt from performing based on the words of the Tosafot (Sukkah 38a). Nevertheless, on the first night of Pesach when women are obligated in all of the Mitzvot of the Seder night in the same manner as men, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes (in his Responsa Yechave Da’at, Volume 5, Chapter 34) that women are likewise obligated to recite the complete Hallel along with its blessings before Kiddush, i.e. before the Seder begins. This is actually the only time of year that Sephardic women may recite a blessing on the Hallel and they must recite it completely along with its blessings, beginning and end, since they were also included in this miracle and they are likewise obligated in all of the Mitzvot of the Seder night. Indeed, in the merit of righteous women, we were redeemed from the bondage of Egypt and in the merit of righteous women shall we merit the Ultimate Redemption!

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha