Halacha for יום שני ח' חשון תשפ"א 26 בOctober 2020

Women and the Shabbat Meals-The Custom of Maran zt”l

Question: Are women obligated to eat all three Shabbat meals as are men?

Answer: In the previous Halachot, we have explained the primary laws regarding the Shabbat meals, including the obligation to eat three meals on Shabbat: One on Shabbat night, one on Shabbat morning, and one on Shabbat afternoon.

We have also discussed that one must recite a blessing on “double bread” during these meals which means that the “Hamotzi” must be recited on two loaves of bread.

Regarding whether or not women are obligated in these meals, indeed, Rabbeinu Moshe of Fontaiza (one of the great Tosafists who lived approximately eight-hundred years ago) inquired this of Rabbeinu Tam. The root of his question is based on the rule that women are exempt from all positive, time-bound Mitzvot, such as the Mitzvah of taking the Lulav, for this is a positive Mitzvah (taking the Lulav) and is bound by time (as it can only be performed during the Sukkot holiday). So too, the Shabbat meals are likewise positive Mitzvot and are time-bound for they apply only on Shabbat and not on any other weekdays. Based on this, it would seem that women should be exempt from this Mitzvah.

Nevertheless, Rabbeinu Tam replied to him that women are indeed obligated in the Shabbat meals, for this Mitzvah is in commemoration of the Manna that fell from Heaven for the Jewish nation in the desert and they would receive a double portion of Manna in honor of Shabbat. Since women were also included in this miracle of the falling of the Manna, they are likewise obligated to partake of three Shabbat meals in commemoration of the miracle. Just as they are obligated in the Mitzvot of lighting Chanukah candles, reading of Megillat Esther, and drinking of the Four Cups of wine on Pesach because they were also included in the miracles these Mitzvot commemorate, they are likewise obligated in all three Shabbat meals for the same reason (see Sefer Ha’Yashar, Chapter 70, Section 4). Rabbeinu Tam adds that based on this, women are also obligated in “double bread” during each of the Shabbat meals exactly as men are.

Rabbeinu Tam strengthens his opinion by saying that since the Mitzvot of partaking of Shabbat meals and having “double bread” during these meals are merely rabbinic and not Torah law, women are obligated in all rabbinic Mitzvot with no difference than men. The Ramban (Shabbat 117a) writes that regarding the Mitzvot of Shabbat, there is no distinction at all between men and women. Several Rishonim explain varying reasons for this law, but they all agree that women are obligated in all three Shabbat meals and “double bread” at every meal.

Although Hagaon Harav Shlomo Kluger writes that women are not obligated in the Mitzvah of “double bread” and disagrees with several Rishonim for varying reasons, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rebuffs his opinion and wonders how he has the courage to reject the opinions of all of the above Poskim who all agree that women are indeed obligated in three Shabbat meals and “double bread” during each one (see Chazon Ovadia-Shabbat, Part 2, page 172).

Thus, halachically speaking, there is no distinction whatsoever between men and women regarding the obligation to eat three Shabbat meals and to have “double bread” during each of these meals, for women are completely obligated in these Mitzvot.

Nevertheless, it is customary in many communities nowadays that men eat Seuda Shelishit in the synagogue and as a result, women are lax and do not eat the third Shabbat meal or eat only some fruit and the like. This is an improper custom. The fine custom of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l was that although he delivered many classes and lectures throughout Shabbat, he would nonetheless make it a priority to eat Seuda Shelishit at home with his wife and family in order to educate them and make sure they ate this special meal, in accordance with the Poskim and Maran Ha’Shulchan Aruch.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Read Halacha

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

הכנת צנימים על גבי פלאטה בשבת

שאלה: האם מותר להניח בשבת פת, פיתה או פרוסת לחם, על גבי "פלאטה" רותחת, בכדי שיהפכו לצנימים קשים ופריכים? תשובה: בנדון השאלה, אם מותר להכין בשבת צנימים מפת שנאפתה כבר לפני שבת, יש לדון מצד שני איסורים. האחד, מצד איסור אפייה בשבת, שכן המבשל תבשיל בשבת, או האופה פת בשבת, הרי זה מחלל את ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Read Halacha