Halacha for Thursday 3 Tammuz 5780 June 25 2020

Measuring for the Purpose of a Mitzvah

In the previous Halacha we have mentioned that our Sages have prohibited any kind of measuring on Shabbat or Yom Tov. For instance, one may not weigh various foods items or beverages on Shabbat. Although the scale is mechanical and not electronic, this is likewise a rabbinic prohibition.

Measuring for the Purpose of a Mitzvah
Nevertheless, the Mishnah (Shabbat 157a) states that our Sages permitted measuring for the purpose of a Mitzvah. For instance, if it is necessary to use a “measuring tape” to measure the dimensions of a Mikveh in or to determine whether or not it is valid for immersion, this is permissible on Shabbat. Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 306, Section 7) rule likewise.

The Opinion of the Peri Megadim
The Peri Megadim explains that the reason for this because the original reason why our Sages forbade measuring on Shabbat is because this appears to be a mundane act performed only on weekdays, for one measures while purchasing produce, meat, and the like. However, measuring for the purpose of a Mitzvah, such as measuring a Mikveh, does not appear like a mundane act and is permissible.

One Who Must Eat on Yom Kippur
Similarly, when one is ill and must eat on Yom Kippur, the individual is fed in quantities less than the size of a date and time intervals that are less than that for which one would be liable for the “Karet” punishment for eating on Yom Kippur. The Sefer Ha’Chinuch (Mitzvah 313) rules that one may measure the amount of food the ill individual must eat so that they are less than the prescribed amount. The Poskim (including the Mishnah Berura, Chapter 306) explain that this is because it is preferable to be concerned with the more severe Torah prohibition of eating on Yom Kippur as opposed to the rabbinic prohibition of measuring on Shabbat and Yom Tov; thus, this is also considered measuring for the purpose of a Mitzvah.

The Ruling of Maran zt”l
Based on this, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules (in his Chazon Ovadia-Shabbat, Part 6, page 26, among other places) that on the night of the Pesach Seder, one may measure the Kezayit amounts of Matzah and Maror, for this is also considered measuring for the purpose of a Mitzvah and this does not resemble a mundane act.

It is nevertheless clear that although cooking on Yom Tov for the holiday meals is permissible and is a Mitzvah of enjoying and honoring the holiday, measuring or weighing food items for the purpose of cooking or baking is not considered measuring for the purpose of a Mitzvah, for only when something is completely recognizable as being done for the purpose of a Mitzvah, such as measuring Matzah and Maror or measuring a Mikveh, is this permissible. However, measuring for the purpose of cooking on Yom Tov is forbidden.

It is likewise permissible to prepare formula and the like in a baby bottle for a baby on Shabbat although doing so entails measuring the water and formula.

Summary: Although measuring on Shabbat or Yom Tov is forbidden, nevertheless, measuring for the purpose of a Mitzvah, such as measuring the amounts of Matzah and Maror, measuring the size of a Mikveh, or taking an ill person’s temperature etc., is permissible on Shabbat and Yom Tov.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Read Halacha

דין הנשים בסעודת מלוה מלכה

בהלכה הקודמת ביארנו שמצוה על כל אדם להשתדל לאכול סעודה רביעית שנקראת גם כן סעודת מלוה מלכה, על שם שהיא נערכת במוצאי שבת ללוות את שבת המלכה בצאתה ולהותיר ברכה לסעודות החול. וביארנו שמצוה להשתדל לאכול פת (לחם) בסעודה זו, ומי שאינו יכול לאכול פת מחמת שובעו, יוכל לסעוד בפת הבאה בכסנין (כגון עוגה או קרקר......

Read Halacha

שאלה: מי שחילל שבת עבור חולה, ובסופו של דבר התברר שלא היה צורך בפעולת חילול שבת כלל, האם הוא צריך כפרה על חטאו?

תשובה: מי שחילל שבת סתם, וכגון שנסע במכונית בשבת שלא לצורך פיקוח נפש כלל, בודאי שכאשר יחזור בתשובה מעוונו, יצטרך לעשות סדר תיקון תשובה, לכפר על חטאו הגדול בחילול שבת קודש. ואז, כשיראה ה' בעוניו ובצערו, בודאי שיקבל את תשובתו ברצון. אולם המחלל שבת עבור נפש מישראל הנמצאת בסכנה, מצוה גדולה עשה, ו......

Read Halacha