Halacha for יום רביעי י"ד שבט תשפ"א 27 בJanuary 2021

The Laws of the Blessing on Fruits

In the previous Halachot we have explained that there is an order of priority regarding blessings. Thus, if one wishes to partake of apples and dates, one must recite the blessing on the dates, for they are one of the Seven Species.

Precedence Regarding Blessing-Only Preferable
Maran Ha’Bet Yosef writes in the name of the Rashba that the law that one must recite a blessing on a certain fruit first only applies preferably. This means that this is the way one should behave preferably. However, if one errs and recites the blessing on the other fruit, one has fulfilled his obligation and may partake of both fruits, provided that they share the same blessing.

For instance, if one has before him to kinds of fruit, such as apples and dates which both share the “Boreh Peri Ha’etz” blessing, although one should preferably recite this blessing on the date because it is one of the Seven Species, nevertheless, if one mistakenly recited the blessing on the apple, one has nonetheless fulfilled his obligation of reciting the blessing and the blessing one recited on the apple exempts the date as well.

One Who Does Not Wish to Eat Both Fruits
Rabbeinu Yisrael Isserlan (author of the Terumat Ha’Deshen who lived shortly before the lifetime of Maran and whom Maran affords great honor to in one of his responses; indeed, Maran Ha’Chida writes in his Shem Ha’Gedolim that Rabbeinu Yisrael Isserlan was well-versed in practical Kabbalah and in times of danger, he performed miracles and saved the Jews with his wisdom) writes that this that we have established that one fruit takes priority over another or that one blessing precedes another only applies when one wishes to partake of both items. However, if one does not wish to partake of both, one should only recite a blessing on the item one wishes to eat although the second item is in front of the individual.

If Both Fruits Are Not in Front of the Individual
Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that even if one wishes to partake of both items, however, one of them is not in front of him at the present time, one need not wait until the item with the prioritized blessing is brought before him.

For instance, regarding an apple and a date where one must recite the blessing on the date, nevertheless, if one only has an apple in front of him at the present time and only later will he be brought dates, one may recite the blessing on the apple and one need not wait until the date is brought before him.

Summary: What we have written that certain fruits take precedence over others regarding blessings applies only preferably. However, if one mistakenly recited the blessing on the less important fruit, one has certainly fulfilled one’s obligation and need not recite another blessing. Similarly, the laws of precedence of one fruit over another apply only when both fruits are before the individual and he wishes to partake of both of them. However, if one of the fruits is not in front of the individual at the moment or if one does not wish to eat this fruit, one may recite the blessing on any fruit one wishes.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

Read Halacha

סחיטת לימונים בשבת

בהלכה הקודמת ביארנו שאסור לסחוט בשבת פירות שיש אנשים שנוהגים לסוחטם לצורך משקה היוצא מהם, וכן ביארנו שמותר לסחוט ביד (ולא על ידי כלי) פירות לתוך תבשיל או מאכל, כגון לסחוט תפוזים על גבי סלט פירות, באופן שהמשקה נבלע ומתערב בתוך הפירות מיד אחרי סחיטתו, משום שאין האיסור לסחוט בשבת אלא כאשר מפרידים מן הפ......

Read Halacha

הכנת תה בשבת

בהלכה הקודמת כתבנו שמותר לסחוט לימונים בשבת ביד, לא על ידי כלי, משום שאין דין סחיטת הלימון כדין סחיטת שאר הפירות בשבת, גם הזכרנו מה שכתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאף על פי שמותר מעיקר הדין לסחוט לימון בשבת, מכל מקום נכון לחוש לדברי המחמירים בסחיטת לימון לתוך כלי ריק, ולכן יש לשים בכוס ראשית כל......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha


מלאכת דש וסחיטה בשבת

ביארנו כבר כמה פעמים, שישנן שלושים ותשע "אבות מלאכות" האסורות לעשותן ביום השבת, ולכל "אב מלאכה" יש "תולדות" הדומות לאותה מלאכה, וגם הן אסורות מן התורה להיעשות ביום השבת. עוד אחת מאבות המלאכות האסורות בשבת היא מלאכת "דש", והדש הוא המפרק (כלומר מפריד) את התבו......

Read Halacha

סחיטת תפוזים בשבת על גבי סלט פירות

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסרה התורה לסחוט בשבת זיתים לשמן זית או ענבים ליין. אבל שאר פירות לא נאסרה סחיטתן מן התורה, אלא שחכמים גזרו שלא לסחוט בשבת גם שאר פירות, כגון תותים ורימונים וכדומה. וכן כתבנו שפירות שאין דרך בני אדם לסחטן בשום מקום בעולם, מותר לסחטן בשבת, משום ששורש האיסור לסחוט פירות בשבת הוא מ......

Read Halacha

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

Read Halacha

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

Read Halacha