Halacha for יום ראשון כ"ח אב תשע"ד 24 בAugust 2014

Leaving a Radio on From Erev Shabbat

Question (By popular demand): May one leave a radio (or television) turned on before the onset of Shabbat in order for it to continue to operate on Shabbat? Similarly, may people in certain areas outside of Israel listen to Israeli radio after Shabbat has concluded when it is still Shabbat in Israel?

Answer: Let us first discuss the law regarding whether or not one may listen to a Jewish radio station if Shabbat has not yet ended in Israel.

Clearly, all those working in the radio station on Shabbat desecrate the holy Shabbat through their work. Merely working the electronic devices and broadcasting the programs on Shabbat constitutes many forms of Shabbat desecration.

Maran rules in his Shulchan Aruch (Chapter 318) as follows: “If one cooks a dish on Shabbat intentionally, the dish is forbidden to be consumed by this individual or by anyone else.” This means that if one has desecrated the Shabbat by cooking, this dish may not be eaten as a result (at least until nightfall of Motza’ei Shabbat).

Similarly, if one desecrates Shabbat by operating a radio station, broadcasting programs, and the like, no other Jew may benefit from these actions of Shabbat desecration.

Thus, even if one is presently in a country where Shabbat has not yet begun or where Shabbat has already ended, if it is still Shabbat in Israel, it is absolutely forbidden to listen to radio programs which are the product of Shabbat desecration in Israel.

Based on the above, it is certainly forbidden for one residing in Israel to listen to such programs broadcasted on Shabbat by Jews, for this constitutes benefitting from Shabbat desecration.

The next issue we must discuss is if the technicians at the radio station are non-Jewish, such as in stations outside of Israel, and a Jew leaves his radio on before the onset of Shabbat, such that there is no concern of Shabbat desecration whatsoever. Will it be permissible to leave one’s radio on before Shabbat begins in order to be able to hear the various radio programs on Shabbat?

Indeed, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l discusses this question in his Responsa Yabia Omer (Volume 1, Chapter 20, Section 12) and rules that even if one turns on the radio before Shabbat, this will still be forbidden, for this constitutes a “disrespect for the sanctity of Shabbat.” He proceeds to support his view with sources proving that this is absolutely forbidden even when there is no concern for Shabbat desecration.

Similarly, it is likewise forbidden to turn on a CD before Shabbat in order for it to continue to play on Shabbat, for several reasons including disrespect for Shabbat and producing noise on Shabbat. The great Rishon Le’Zion, Hagaon Harav Ben Zion Meir Hai Uziel zt”l has already written a response on this issue where he likewise rules that this is forbidden.

It is therefore absolutely forbidden to listen to the radio, to a CD, or any other form of live or recorded media on Shabbat, even when the device is turned on before the onset of Shabbat. It is likewise forbidden to listen to an Israeli radio program broadcasted on Shabbat, even if the individual listening is in a place where Shabbat has not yet begun or has already concluded.

All of the above certainly applies to watching television which actually involves many other prohibitions besides for Shabbat desecration.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha