Halacha for יום חמישי א' תמוז תשע"ט 4 בJuly 2019

Personal Modesty

The Gemara (Yoma 47a) states: “Our Sages taught: Kimchit had seven sons, all of whom served as Kohanim Gedolim (High Priests). The Sages asked her, ‘What have you done to merit this?’ She replied, ‘The beams of my house have never seen the braids of my hair.’” Rashi, in his commentary on this Gemara, quotes the words of the Talmud Yerushalmi which expounds the verse in Tehillim (45, 14) as follows: “All honor [awaits] the king’s daughter who is within; her raiment is superior to settings of gold”- A modest woman deserves to have a son who shall be a Kohen Gadol dressed in golden settings.

This means that Kimchit was so careful about her modesty that she had never even revealed her hair in front of the beams of her home! This was a result of her extraordinary modesty before Hashem, whose glory fills the entire world.

Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 2) writes: “One should not wear one’s robe while sitting; rather, one should insert one’s head and arms into one’s robe while lying down and by doing so, when one gets up, one will be covered.” We see that one must be modest even in a place where there are no other people present, for Hashem’s presence fills the entire world and just as it is improper to reveal themselves immodestly in front of one another, it is likewise improper for one to reveal himself immodestly before Hashem besides for when this is necessary, such as, when one is bathing since there is no other way to do so and this poses no concern whatsoever.

Let us now explain if this is an actual law and how much one must be careful in this regard.

The Gemara (Shabbat 118b) states that Rabbi Yose would exclaim about himself that the beams of his home never saw the lining of his robe (meaning that he would never reveal himself immodestly even when he was alone in his own home). The fact that Rabbi Yose praised himself about this shows that it is not an actual law; rather, it is merely a pious behavior.

Nevertheless, Hagaon Harav Menashe Klein zt”l writes in his Responsa Mishneh Halachot (Volume 6, Chapter 2) that the fact that the Talmud, Poskim, and Maran Ha’Shulchan Aruch write that one must not reveal himself within his own home proves that this is indeed a complete law and obligation. The reason why Rabbi Yose praised himself is not because this is a lofty level of piety; rather, this was because most people were not careful regarding this law and Rabbi Yose was proud that he was. He proceeds to prove this from the incident of Kimchit as well.

However, the above opinion is quite difficult to understand, for it is improbable that most people in the times of Rabbi Yose disregarded an explicit law and Rabbi Yose praised himself because of the fact that he merely observed this law. Regarding Hagaon Harav Klein’s proof from Kimchit, it seems that, on the contrary, Kimchit observed an extraordinary level of piety. Indeed, the great Menorat Ha’Maor writes that the Gemara exaggerated here, for it is impossible that the beams of Kimchit’s house never saw her hair since she did shower and comb her hair; rather, this is just meant as an overstatement because she possessed such a high level of modesty.

Thus, halachically speaking, although this is not a halachic obligation, it is good and worthy custom for one to act as modestly as possible even within the privacy of one’s home where no one else can see him. Similarly, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that this is not a complete halachic obligation and the above Halacha which we quoted from Maran Ha’Shulchan Aruch is meant only as an excellent custom which one should adopt as much as possible. By doing so, one will likewise come to the realization that even when one is alone, there is always someone looking, listening, and writing down one’s actions. One will therefore grow in fear of Heaven and be spared from sinning, even when no one sees him.

 

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha


דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha

מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Read Halacha

דין הנשים בסעודת מלוה מלכה

בהלכה הקודמת ביארנו שמצוה על כל אדם להשתדל לאכול סעודה רביעית שנקראת גם כן סעודת מלוה מלכה, על שם שהיא נערכת במוצאי שבת ללוות את שבת המלכה בצאתה ולהותיר ברכה לסעודות החול. וביארנו שמצוה להשתדל לאכול פת (לחם) בסעודה זו, ומי שאינו יכול לאכול פת מחמת שובעו, יוכל לסעוד בפת הבאה בכסנין (כגון עוגה או קרקר......

Read Halacha

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

Read Halacha