Halacha for יום שני י"ב תמוז תשע"ט 15 בJuly 2019

Kissing the Mezuzah and Wearing a Mezuzah for Protection

Question: May one place a Mezuzah on a necklace and wear it around one’s neck as an amulet? Similarly, is it proper to kiss the Mezuzah and Sefer Torah?

Answer: The Mitzvah of Mezuzah has a special property in that in its merit, Hashem protects the doorways of the houses of the Jewish nation from all harm. It is for this reason the name “Shaddai” is written on the outside of the Mezuzah, for this word is an acronym for “Shomer Daltot Yisrael,” meaning “Guardian of the doors of Israel.”

Hagaon Harav Moshe Feinstein zt”l in his Responsa Igrot Moshe (Yoreh De’ah, Volume 2, page 239) proves from the words of the Poskim that there is a certain “Segula” for protection by using a Mezuzah as an amulet.

Regarding our question, there are several halachic concerns that arise; we shall now discuss two of them.

Firstly, it is possible that any usage of a Mezuzah is considered degrading. Thus, it should only be permissible to affix a Mezuzah to one’s doorposts just as Hashem as commanded us. However, it may be forbidden to place a Mezuzah on a necklace like an amulet.

Indeed, the Maharil (Moreinu Harav Yaakov Molin, one of the great Ashkenazi Rishonim) refused to give his non-Jewish mayor Mezuzot to protect his fortresses. We can infer that the Maharil maintained that any usage of a Mezuzah which is not for the Mitzvah and merely for purposes of protection is forbidden.

On the other hand, Hagaon Ya’abetz (Rabbeinu Yaakov Emdin ben Tzvi, son of the great Chacham Tzvi) proves from the Talmud Yerushalmi that it is permissible to give Mezuzot to a non-Jew to affix to his doorposts, provided that the non-Jew will treat the Mezuzot respectfully, for although non-Jews are not commanded to fulfill the Mitzvah of Mezuzah, they may nevertheless use a Mezuzah for protection. Based on this, the Ya’abetz wonders why the Maharil prohibited giving the non-Jewish mayor Mezuzot.

Hagaon Harav Moshe Feinstein zt”l (ibid.) explains that even the Maharil is in agreement that there is no prohibition to give a Mezuzah to a non-Jew or to use it as a protective amulet. However, the Maharil nevertheless refused to give the Mezuzot to the mayor, for the mayor requested these Mezuzot to protect his fortresses from thieves (which the Maharil writes). Thus, since we have no explicit source that a Mezuzah protects from thieves, he was concerned that if thieves robbed the mayor’s fortress, he would become angry that the Mezuzot did not protect him and would throw them away disrespectfully. All opinions agree that when there is concern that the Mezuzah will be treated disrespectfully, it is forbidden to give it to a non-Jew.

Based on the above, it is permissible to use a Mezuzah as an amulet.

Regarding kissing the Mezuzah, this is indeed a fine custom that was observed for many generations. There is somewhat of a source for this custom based on the Gemara (Avodah Zara 11a) which records that when the Caesar’s soldiers took Unkelos the proselyte to be tried, he placed his hand on the Mezuzah of his home and smiled. They asked him, “Why are you smiling?” Unkelos replied, “Usually, a king sits within and his servants protect him from the outside. On the other hand, Hashem, King of all kings, does not act in this manner. His servants sit inside while He protects them from the outside.” Although the Gemara makes no mention of Unkelos kissing the Mezuzah and only refers to his placing his hand on the Mezuzah, it is nevertheless apparent that those who kiss the Mezuzah are doing so in order to endear the Mitzvah and strengthen their belief in Hashem. Kissing the Mezuzah can therefore not be considered obligatory; rather, it is merely a fine custom for those who observe it.

Regarding kissing the Sefer Torah, there is a prevalent custom among the entire Jewish nation that all those standing near the Sefer Torah kiss it with their mouth or hand or with their Tallit (for hygienic purposes).

 

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

Read Halacha

כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

Read Halacha


דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

Read Halacha

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

Read Halacha

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

Read Halacha

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

Read Halacha