Halacha for יום ראשון כ' סיון תשע"ט 23 בJune 2019

The Law Regarding One Who Forgets to Recite the Morning Blessings

The Morning Blessings (“Birkot Ha’Shachar”) are the blessings recited every morning beginning from the “Elohai Neshama” blessing until the end of the Blessings of the Torah. Both men and women must recite these blessings, as we have discussed in the laws of the Morning Blessings and the laws of Torah study.

The most preferable time for one to recite these blessings is before one begins Shacharit services. However, if one has already prayed Shacharit, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules that one may no longer recite the “Elohai Neshama” blessings, for one has already exempted himself of reciting this blessing by reciting the “Mechaye Ha’Metim” blessing within the Amida prayer. This is because the “Mechaye Ha’Metim” blessing includes the subject matter of the “Elohai Neshama” blessing which concludes, “Blessed are you Hashem Who returns souls to dead corpses.”

Similarly, one may not recite the Blessings of the Torah (the three blessings following the Morning Blessings, i.e., “Al Divrei Torah,” “Ve’Ha’arev Na,” and “Asher Bachar Banu”) after one has prayed Shacharit, for one exempts himself of reciting these blessings by reciting the “Ahavat Olam” blessing before Keri’at Shema, for this blessing includes the ideas contained in the Blessings of the Torah, as the blessing states, “And place understanding in our hearts etc. to study and to teach etc. all the words of your Torah with love.”

Nevertheless, the remainder of the Morning Blessings may be recited even after one has concluded Shacharit prayers, anytime during the day that one becomes aware that he has forgotten to recite them.

Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l adds that if one has forgotten to recite the Morning Blessings and remembers this while reciting Pesukei De’Zimra (the portion of the Shacharit prayer between “Baruch She’amar” and “Yishtabach”), one should not recite these blessings in middle of Pesukei De’Zimra, for one will still be able to recite them after praying Shacharit. Only the “Elohai Neshama” blessing should be recited between “Yishtabach” and the “Yotzer Or” blessing (meaning after one concludes the words “Melech Mehullal Ba’Tishbachot, Amen” before beginning the “Yotzer Or” blessing), for if one waits until the conclusion of Shacharit prayers to recite this blessing, one will no longer be able to do so since one will have fulfilled his obligation with the “Mechaye Ha’Metim” blessing, as we have explained. If one realizes that he forgotten to recite the Morning Blessings once he has already begun the “Yotzer Or” blessing, one may recite the “Elohai Neshama” blessing between the two blessings of Keri’at Shema (i.e. before beginning the “Ahavat Olam” blessing) or between the chapters of Keri’at Shema (such as after the word “U’visharecha” at the end of the first chapter of Keri’at Shema), for one may interrupt in these places in order to recite a blessing which, if it is not recited now, cannot be recited later.

The same applies to the Blessings of the Torah in that they should be recited before beginning the “Yotzer Or” blessing. If one only realizes he has forgotten to recite them after beginning the “Yotzer Or” blessing, one may recite them in between the Blessings of Keri’at Shema, before beginning the “Ahavat Olam” blessing. However, if one becomes aware that he has forgotten to recite the Blessings of the Torah in the midst of reciting Pesukei De’Zimra, one must immediately recite the “Asher Bachar Banu” in order to be able to continue reciting the chapters of Pesukei De’Zimra which are words of Torah and cannot be recited without first reciting this blessing. The remaining Blessings of the Torah, “Al Divrei Torah” and “Ve’Ha’arev Na” should be recited later, between “Yishtabach” and “Yotzer Or,” as we have established above.

In the next Halacha, we shall, G-d-willing, discuss the law regarding women in this context.

8 Halachot Most Popular

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

Read Halacha

כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

Read Halacha

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

Read Halacha

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

Read Halacha


על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

Read Halacha

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

Read Halacha

מחללי שבת לגבי יין נסך

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקר הדין של איסור "סתם יינם" של הגויים, שגזרו רבותינו על יינם של הגויים, או יין שנגע בו גוי, שהוא אסור לישראל בשתיה. ויש מקרים שהוא אסור גם בהנאה ולא רק בשתיה. אדם שאינו שומר מצוות ולגבי אדם שאינו שומר תורה ומצוות, ובכלל זה גם אינו שומר שבת, מבואר בדברי רבותי......

Read Halacha

קריאה בשם אביו או אמו – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם מותר לקרוא לאבא בשמו הפרטי, והאם מותר לקרוא לחבר ששמו כשם האב בשמו הפרטי? תשובה: אסור לבן לקרוא לאביו או לאמו בשמם, וכגון שקוראים לאביו שמואל, אסור לו לקרותו "שמואל" אלא קוראו "אבא". ודין זה נפסק בפירוש בגמרא. שאדם צריך להתיירא כשמזכיר שם אביו או שם אמו משום כבודם, ב......

Read Halacha